neděle 4. prosince 2016

Glosa k EET - trochu jiný pohled, pohled prosťáčka


Samozřejmě, že mám sofistikovaný ucelený názor, ale z celého portfolia obecných hledisek byl problém elektronických dohlížitelů nad etikou drobného podnikání již mnohokrát přežvýkán osobami povolanějšími. Na mně tak zůstává pohled prosťáčka, slaboduchého usera, jenž teprve nedávno přešel z ukládání papírových účtů na formu elektronickou a už tak nerozšiřuje nevyhoditelnou řadu šanonů uloženou v garáži. A teď postoupil tak daleko, že snad přijde řada i na cloud… Takže když sleduji ty diskuse na fcb, mám pocit, že chybí právě ta má zkušenost trouby, jenž odinstaloval nový windows jen proto, že nekomunikovala s prastarým routerem, což mi totálně rozhodilo škrpál.
Umím si prostě představit, jak k celé té záležitosti s odesíláním účtenek přistupuje taková cukrářka se třemi stolky, nebo hospodská někde v Petlerech nebo Měděnci. PC pro ně byl vždycky ďáblův nástroj a už jen postavit jej na pult je pro ně nenadálým a nečekaným trestem. Viděl jsem reportáž v TV, tam měl majitel venkovské hospůdky, celkem mladý člověk, pokladnu zabalenou v igelitovém pytli – a v tom to prostě je! Ten stroj je něco supervzácného, něco jako grál ze Sillicon Valley, což je stejně jen vymyšlený místo, asi jako Hobitín. A něco tak drahého! Což nám v údolí prostě nedochází! Že to stojí pár tisíc? Ale „pár“ tisíc je to pro nás! Kluci v kanceláři se baví o tom, kolik dali za ajfoun, vysočanský Rom postávající před radnicí má dražší telefon, než je cena našich všech tří rodinných mobilů dohromady. Ale ta paní z Petler prostě nechápe, k čemu má vyhazovat peníze za věc, která je tak OČIVIDNĚ zbytečná. Jo, takhle televize do lokálu, to je jiná, tam jde Ulice, a fotbal pro chlapy ze statku, a … nějaká TV byla v hospodě co ona pamatuje.

A když spadne připojení? To bude taková opakující se malá smrt… On se sice nakonec vždycky najde nějakej ten syn či neteř, která poradí a pomůže, ale o to nejde. Jde o to, že tenhle pocit jim sedí za krkem a bere jim i tu poslední radost z provozování vlastní živnosti. Úplně vidím sebe, jak dám na radu z fcb a hledám software zdarma. Ten si sám nainstaluji na smartphone a budu věřit, že jsem s tím vyjebal a žádné pokuty mi nehrozí… Hele, sorry, dělejte si ze mě prdel, ale já bych prostě nespal, jestli je to správnej program, správně nainstalovanej, jestli to fachčí, nebo posílám účtenky někam do zdi… A ta registrace! Minulý týden jsem hlásil naši dceřinou společnost do elektronické databáze jedné zásadní instituce. Vrátilo se mi to třikrát – naposledy kvůli zcela nadbytečnému zplnomocnění, o němž nebyla nikde řeč (a k čemu je potom ten elektronický podpis?), které jsem stejně musel poslat datovkou a ještě mailem… Registrace k EET prý trvá několik dní (ale na rozdíl od paní z Petler já můžu zavolat ajťákům, poradit se se saportem, poslat pověření sekretářce k podpisu…)!!
A to jsme ještě neprobrali ty nesmyslné pokuty. Třeba pro mne by ten pocit, že se na mne kdykoliv vyspí nějakej mentál, a já strávím dlouhé týdny strachem z likvidační pokuty, byl k nevydýchání (co si budeme povídat, vždycky bude výměr odpovídat tomu, kterej sráč bude pokutu vyměřovat!). Nejsem žádnej babišovatej žralok, a takovejch je víc, co je obdobné problémy prostě děsí. A to si to jen představuji, nejsem na žádné provozovně existenčně závislej.

Nedělám si iluze o tom, že by provozovatele minipodničků a živností byli takříkajíc daňově čistí jak lílijum... A s tím souvisí poslední poznámka – prý se vybere navíc 18 miliard korun. Tak odečtěme náklady na výběr a davy kontrolorů (v první den bylo podáno údajně 92 udání, co si s těmi extrémními počty financové počnou?!) a on se ten čistý výnos radikálně zdrcne. Ano, podvádět se nemá, o tom žádná. Jen mi vrtá hlavou, kolik desítek miliard vysají ze státního rozpočtu ty „legální“, parlamentem či vládou posvěcené penězovody. Kolik sežere „podpora“ obnovitelných energií (tenhle socansko zelenej tunel, proti němuž je Blanka pískovým hradem na dětském hřišti), co zelená nafta a druhotné dopady do zemědělství ničeného řepkovou monokulturou, kolik miliard se vycucá na všechny ty bazény, cyklostezky, svodidla, cedule s nápisy „vybudováno s podporou lidového sovětu EU“… 

Co s tím? Mávnout rukou nad ztracenou generací, která si stejně už zvykla, že páni nahoře si to stejně vždycky ukočírujou podle sebe? Že s vrchností je to jednou huj, a častěji fuj? A stejně to nakonec hodí jak Babišovi, tak Zemanovi? A co jim vlastně zbývá… než věřit, že vůdce to s nimi nakonec myslí dobře.

Praha, 4.12.2016

Žádné komentáře:

Okomentovat