sobota 14. března 2015

Doběhová vzdálenost aneb Ukliď si své hovno!


Jedna z mých nejčasnějších dětských vzpomínek je celkem intimní. No, intimní asi není to nejsprávnější slovo, ale v každém případě si nemyslím, že by byl táta nadšený, že si ji nenechám pro sebe.

V době letních prázdnin jsem přece jen trávil spoustu času doma. A tak mi nemohla ujít celkem častá událost, kdy z ničeho nic nervózně zarachotil klíč v zámku, do bytu vtrhl otec, a s vykulenýma očima pokračoval rovnou na toaletu. Taky když jsem blbnul se Zdeňkem a klukama Koudelkovic před barákem, a kolem se řítil táta s vlajícím sakem, už jsem věděl, že jej nemá smysl oslovovat. Nebyla to nějaká otcova úchylka, či fixace na domácí záchod!! Prostě jen odmítal používat toalety na ústředí žateckého komunálu. Musela to být děsivá zkušenost! Tak děsivá, že se tátovi vyplatilo obléknout svrchník a vyrazit kolem děkanského chrámu, proběhnout Kněžskou branou a nepřerazit se na nekonečných schodech v parku cestou do Podměstí. Ta poslední zatáčka u prádelny a výběh do prvního patra, to už muselo být napínavé dobrodružství…

Za posledních patnáct let jsem pracoval pro tři banky. Člověk by řekl, že čas toaletní oponou trhnul! Nemluvě o tom, že po bankách se přece jen, při vší úctě k dělnému lidu, neprohánějí omontérkovaní chlapi z komunálních služeb. Přesto je použití toalety v tomto „mramorovém“ prostředí začasté obdobným utrpením. Když kdysi kolega umístil na toaletu cedulku „Ukliď si své hovno!“, byla tato radikální žádost posléze řešena až na představenstvu. Aktuálně celkem těžce prožívám organizační změny na našem patře – mými komunálními dělníky jsou podivná stvoření z IT, která se řízením osudu dostala do oupnspejsu v sousedství naší kanceláře. Nejen, že jsem musel zvolit obchvat při cestě k zadní tiskárně, bych cestou nenačichl podivným nezaměnitelným pachem obnošených triček, ale poslední dobou se opravdu usilovně snažím vyhnout společným toaletám… A to je někdy fakt nemožné! Nejvyšší čas dle otcova vzoru přeměřit doběhovou vzdálenost z Karlína do Vysočan!

Plíživá i otevřena standardizace všeho v rámci Evropské unie celkem logicky zasáhla i systémy značení velikostí oděvů či bot. Úsměvným důkazem totální unijní neschopnosti standardizovat cokoliv je naše zkušenost s tím, že stejné číslo velikosti u různého zboží rozhodně nezaručuje, že vybrané sako oblečeme, či boty obujeme. I já, který se obchodům obloukem vyhýbám, už vím, že italské zboží jaksi do evropského standardu napasovat nelze. Nevím proč, napadá mě jen, že italští výrobci snad chtějí věnovat zakrslým Italům pocit, že si nekupují dětské velikosti, ale naopak jsou to stejní chlapáci, jako my ze severu! Jak to souvisí s toaletním tématem? No velice úzce – developeři a jejich architekti vybavují kancelářské budovy zásadně italským porcelánem (čímž teď nemyslím hrnky!). A tak stejně jako obleky, i záchodové mísy mají rozměry italských minizadků. Dovedete si představit, nebo tedy raději si to nepředstavujte, co udělá se společnou toaletou návštěva toho dvoumetrového, chipsy a cocacolou vykrmeného IT analytika odvedle…?

Když jsem kdysi v La Rochell, v hezké restauraci u starého přístavu, hledal toaletu, narazil jsem na smíšenou frontu mužů a žen. Až po chvíli jsem pochopil, že na celou restauraci o více než sto místech je k dispozici jeden miniaturní společný záchodek. Využil jsem tréninku z domova a vydržel až do odpolední pauzy, kdy se restaurace vylidnila. Nedovedl jsem si prostě představit, že konám svou neodkladnou potřebu na pidizáchůdku zapřen koleny o tenké, zcela nezvukotěsné (!) dveře s nedůvěryhodným zámečkem, za nimiž narůstá fronta elegantních (a voňavých!), ale také netrpělivých Francouzek. Na druhou stranu jsem pochopil, že při naší cestě ke společné prosperitě ve sjednocené Evropě bude nutné včas se porozhlédnout po čisté toaletě bez fronty. A že i když půjdeme ruku v ruce, ne všichni v tom průvodu měli šanci si ty ruce umýt…

Praha - Karlín, 13.3.2015

Žádné komentáře:

Okomentovat