čtvrtek 4. září 2014

Zuzana

       Zuzana zemřela z vlastního rozhodnutí kdesi v Kanadě. Dozvěděl jsem se to tehdy s velkým časovým odstupem. V té době jsme o sobě už více než třicet let nevěděli a žili život cizích lidí z opačných koutů zeměkoule. Ze Zuzanina osudu toho vím pramálo. Několik výseků a kusých informací. Čas od času si na Zuzku vzpomenu, pochopitelně koncem srpna, a pak taky brečím na konci až k nevydejchání zlidovělých Pelíšků. Vybavujete si ten závěrečný text s věnováním všem těm, kterým přes noc zmizeli příbuzní a přátelé?
       Táhlo mi teprve na sedmý rok, takže z paměti lovím jen útržky. Jak jsme se Zuzkou z okna bytu pod žateckou hlavní poštou plivali pecky na dole projíždějící tanky s bílým pruhem, na rozhovor rodičů cestou na chalupu, že Zuzku před dlouhou cestou její rodiče uchlácholili povídáním o Indiánech, které bude potkávat na každém rohu, na mou první jednodolarovku, kterou strejda Olda poslal, a já měl najednou tak silný pocit důkazu, že ta Amerika opravdu existuje, že jsem s tou malou bankocetlí chtěl i spát. Taky si pamatuji ten pocit náhlého klidu – na chalupě ustaly každotýdenní flámy, v neděli ráno jsem neměl co dopíjet a nebyla tu ani Zuzka, aby posbírala vajgly, které jsme tajně v Růžáku dokuřovali.
       Ze Zuzany vyrostla určitě krásná holka. Matně si pamatuji, že už jako klukovi se mi její máma Marta líbila. A z té jedné či dvou fotek, které zbyly, je zřejmé, že Marta byla opravdu krásná – takový ten tmavý okatý typ, který známe z filmů a filmových dokumentů ze šedesátých let. Nedělám si iluze, že by kamarádství s o více než rok starší Zuzanou přežilo naši pubertu. Přišel jsem o pár opravdu blízkých přátel, stačilo se jen na pár let minout v čase a prostoru, natož o sebe genderově i věkově křísnout v čase dospívání! A tak jen někdy přemýšlím o tom, jak si s námi osud hraje. Jaký život by Zuzana prožila tady, kdyby sedmiletou holčičku nedohnala velmocenská politika. Jestli ztracených dvacet normalizačních let lze vyvážit životem ve svobodném světě vykoupeném rodinnou tragédií. No jo, nesmysl… Komparovat lidské osudy! Kdyby…. kdyby byla hovna sladká, srala by se do kafe!
       Mám velkou slabost pro jméno Zuzana! Zuzany to mají u mě prostě dobrý! V tý klukovský makovici něco zasutého muselo zůstat, a to něco se celý život dere na povrch. Jenže zatímco přesně, zcela přesně vím, proč mám dcery Lucii a Terezu, nikdy mě ani na vteřinu nenapadlo, že bych použil jméno Zuzana. A že jsem měl trojnásobnou příležitost!

Jo, nikdy jsem se nedozvěděl, jestli se Zuzka v té Kanadě s Indiány opravdu setkala.

Praha, Rozvědčík, 21.8.2014


Burmík a Zuzka v roce 1966:

Žádné komentáře:

Okomentovat