pondělí 22. září 2014

Mozartovy koule na Zelňáku


    Cestou z žateckého kina Moskva, kde právě skončila projekce Formanova Amadea, jsem v kritickém období končící adolescence pochopil, že jsem odsouzen k průměrnosti. Chtěl-li bych toto vyjádření změkčit, napíšu – akceptoval jsem, že mým posláním je plavat v mainstreamu. Amadeovi tudíž vděčím za jedno ze zásadních životních prozření. Nezkoumám, jestli toto zjištění, které mi cestou domů na sídliště Jih došlo už na začátku Hájkovy ulice, bylo pozitivní či negativní. Jednoznačně pozitivním určitě bylo vědomí toho, že přesto nemám nikomu co vyčítat, nemusím se vůči nikomu vymezovat, a případná závist by mě vyžrala tak, že zbude jen dutá skořápka.
    Amadea na divadle jsem pak viděl až po mnoha letech v divadle Pod Palmovkou. Klasickou inscenaci Shafferovy hry s Langošem v hlavní roli. Utkvěla mi v hlavě jen šílenou nevyvážeností hereckých výkonů. Letos na jaře neprozřetelně vyslovené přání vidět Morávkovu inscenaci Amadea v Huse na provázku, s Donutilem seniorem v roli Salieriho, a Donutilem juniorem v roli Amadea, vybudilo K. k neskutečnému organizačnímu úsilí. Na zcela vyprodané představení sehnala lístky díky opakovanému ukecávání paní pokladní po telefonu. Když lístky konečně dorazily, dávno jsem na pochvalné recenze zapomněl, takže jsem na vstupenky nechápavě hleděl s otázkou, proč mám jít „na Donutila“, a ještě k tomu v Brně?! Když si stačí pustit televizi, koupit jakýkoliv časopis, nebo otevřít konzervu…! Čím mě asi tak tenhle sluha dvou pánů může překvapit?
     Byla to naše první Morávkova režie. A velký zážitek! Mladý (dodám obligátní – nejen věkem!) soubor Provázku to hrnul s neskutečnou energií. Morávek nenechal herce chvíli stát, na jevišti se stále něco dělo, hrála i lampa za oknem do Petrské ulice, zábradlí na balkoně, kumbál jevištních techniků…. Drobný detail s mísou (čokoládových) Mozartových koulí účelně smotal provázek propojení se současností. Až po surreálné kutálení obřích zlatých koulí kolem mrazivě stylizovaného hromadného hrobu s Mozartem zasypaným vápnem. Junior hrál na doraz, bez přehrávání, jeho nekašírované mládí zásadně přispělo k uvěřitelnosti všech poloh supertalentovaného adolescenta, lítostivého sebezahleděnce, opuštěného nešťastníka pronásledovaného vlastním hyperaktivním mozkem… A do Konstance Simony Zmrzlé jsem se prostě zamiloval! Jinak to nešlo!
    A Senior? Nakonec jsem se na něj docela těšil. Vždyť jsem viděl tak málo bardů českého divadla v akci na jevišti! Bohužel, už před začátkem bylo jasné, že představení bude mít mnoho, možná všechny aspekty představení pražského umělce pro autobusové zájezdy. Značná část publika očividně přijela na Donutila, takže smích v prvním obraze, v němž jediném byl Donutil namaskován na starce pronásledovaného výčitkami, byl ještě to nejmenší. Horší bylo neošklivit si mistrovu dikci, tak profláklou, a tak nemístnou. Či jeho neukázněnost ve chvílích odstoupení od role, to známé „pomrkávání“ do hlediště (až mě napadlo, že Morávek to tak chtěl, že mistr se podřídil režijnímu záměru vytvořit současný příměr génia průměrnosti přímo v civilní osobě hereckého představitele!).  Ale lid vrněl blahem - táto, teď se na mě podíval! Až mě mrzelo, že Morávek nenasázel víc lascivností, víc sprostých slov, víc souloží… Chcete mistra, tak bum, tady máte, teta, holý kozy; bum, dalším „čurákem“ strejci mezi parohy, my vám dáme Třikrát s… Ale to už je jen mé nespravedlivé volání po inscenačním teroru Haril, Svatých Dorot, o trnavském Solitudu nemluvě!
    Amadeus v Huse na provázku je velké, impozantní divadlo. Škoda, že cesta do Brna trvá tolik let. Jinak je nutné, aby Brno přišlo do Prahy. Třeba aby jako tým z brněnské Reduty úspěšně obsadilo pražské Zábradlí!

Praha, Brno, 21.9.2014
Krásná Simona Zmrzlá:

Žádné komentáře:

Okomentovat