středa 3. září 2014

Ukrajina, Gaza, hidžáb, jak se to rýmuje?


Nemine v tomto čase dne, abych nebyl konfrontován s novým, či spíše nově přežvýkaným názorem na jedno z hlavních zpravodajských témat z čpícího trojlístku Ukrajina – Gaza – hidžáb… Je tudíž nejvyšší čas, abych se přidal s vlastním kýblem…

Ano, také nemám rád Rusy, také se bojím ruské imperiální rozpínavosti, a také Putinovi nevěřím ani nos mezi očima!! Na druhou stranu jsem přesvědčen, že zcela diletantský pokus bruselských politiků přetáhnout jednou smlouvou Ukrajinu na ten „správný“ břeh jediného správného vývoje nebyl úsměvný, nýbrž nutil k hořkému a usedavému pláči. Kdo si ale dnes vzpomene na průběh jednání o asociační dohodě, kdo zaregistroval tehdejší ukrajinské zklamání z objemu směšné nabídky euro pomoci, přičemž teď bude EU lít do Ukrajiny násobně více, ovšem za diametrálně odlišné situace. Kdo si pamatuje, proč vlastně začaly protesty na Majdanu? Ano, jistě, mráz přichází z Kremlu! Proč to ale nikdo před lety panu Schröderovi, nebo před pár měsíci Rompuyovi, paní Merkelové či Ashtonové, neřekl? Z čeho jsou tak překvapení??

Nejvíce mi ale kmitá hlavou jeden, podle mne zásadní otazník! Jak se staví evropská zahraniční politika k základním principům mezinárodní politiky – podporujeme právo národů na sebeurčení nebo právo států na celistvost hranic? Jak posuzovat rozdíl mezi Kosovem a Krymem? Kosovem, které bylo po tisíciletí integrální součástí Srbska, zatímco Krym nikdy ukrajinský nebyl. A co třeba Podkarpatská Rus, která od 11. století patřila Uhersku, pak dvacet let, pořád jako Podkarpatská Rus, k Československu, a teď jako Zakarpatská oblast k Ukrajině. Co kdyby Rusíni, pardon – zakarpatští Ukrajinci, začali uplatňovat právo na sebeurčení? Mělo by toto právo přednost před principem celistvosti hranic? Například?

Nedávno jsem tu napsal, že Evropa potřebuje predátora. Nechtěl jsem jej přivolat. Ale je tu, či jsou tu, a je třeba naučit se bránit. Abych byl ovšem nakonec jednoznačný, raději si vypůjčím dvě věty od mého oblíbence Saši Vondry - první: životním zájmem České republiky je, aby Ukrajina zůstala celistvou a suverénní zemí. A věta druhá: Rusa bídou neporazíš, Rus rozumí jen síle!

A ještě poznámka k termínu „mnichovanství“. Jsem velkým odpůrcem Evropské unie v podobě, do jaké se překlopila po smlouvě z Nice. Ale jsem si jist, že v tak vážné věci, jako jsou sankce proti Rusku (a teď neřeším jejich rozsah, dopad, význam…), bychom měli jako Evropané držet basu. Přesto bych jednání dnešní vlády nenazval mnichovanstvím. K tomu se totiž Sobotkovi socialisté přihlásili již dávno, a to svým zavilým, vzteklým, nelogickým, iracionálním a všebolševickým bojem proti obrannému radaru!! Jaká by dnes panovala strategická situace, pokud by ve východní Evropě byl umístěn systém radarové ochrany s velením, obsluhou, jednotkami NATO a USA…? Jen tuším. Tuším, že ten kágébák by si tolik nevyskakoval.


Hidžáb?? Co dnes jakž takž drží euroatlantickou civilizaci po kupě? Odpor proti hidžábu? Ale prd, tím základním tmelem je společně zažitá (i „zažitá“) svoboda! Liberální tolerance k jinému názoru. Vlídná vstřícnost k odlišnostem. To je Evropa! Ne bruselská komise, ale jedna mince, na níž je z jedné strany nápis KAPITALISMUS, a z druhé SVOBODA. To je Evropa!! Křížek na krku, jarmulka, satanské symboly, vytetované japonské znaky, budhistická svatyně na rockovém festivalu, Jehovův svědek na rohu u metra, i hidžáb…. no a co? To vše je, či může být Evropa. V čem tedy je „moje“ téma? V diskusi o univerzální platnosti lidských práv!! V tomhle jsem pravdoláskař jak vyšitej, sorry, Jeho Vysoké Kormidelnictvo! Z tohoto přesvědčení nelze uhnout, protože pak už „to“ není Evropa. Takže na co se ptát? Například na respekt k jinému názoru. Ten odlišný názor ale může mít soused, bratr, syn, dcera, manželka… Evropanovi jakéhokoliv vyznání se to nemusí líbit, ale to je asi tak všechno, co s tím „může udělat“! Je třeba ptát se, zda je respektována každá individualita bez ohledu na to, jestli má na hlavě cedník, na krku křížek, či na rameni vytetované razítko z pošty! Je zajištěna základní svoboda každého bez ohledu na to, jestli jeho otec je bigotní katolík či muslim? A je to svoboda ve vzájemném respektu? Na to se ptám! To mne zajímá. Protože jestli čtu o kamenování v Saúdské Arábii, rozhodí mě to. Ale přitom vím, že se jedná o jiný svět, mnoho světlených let vzdálený. Jestli čistokrevný Rakušan znásilňuje svou dceru zamčenou ve sklepě, otřásá se tento náš svět!! Jestli muslim ze sousedství nepouští z dohledu svou dceru, zakazuje jí komunikovat, vzdělávat se, otřásá se náš svět! Když to ostatní pochopí, stane se tento svět i jejich světem, tato svoboda i jejich svobodou.


A Gaza? Co asi tak chcete slyšet od nenapravitelného sionisty!!?

Praha, 3.9.2014

Žádné komentáře:

Okomentovat