pátek 21. února 2014

DIVADLO NA TAHU - René Levínský: Fyzik a jeptiška, režie Andrej Krob

Další divadelní zážitek v intimním prostoru Paměti - Studia Divadla Na tahu. Jak konstatoval přizvaný dramatik a režisér JW - jen v takovém prostoru lze ještě zažít to vzrušující spiklenectví, tichou bezelstnou dohodu mezi diváky a herci. Čisté divadlo v čistém undergroundu.

    Tak zase Divadlo Na tahu a inscenace René Levínského, kmenového autora Nejhodnějších medvídků. Tyto dva divadelní soubory očividně koexistují v sympatickém propojení. A nejde jen o sdílení undergroundového studia Paměť – podzemního prostoru… či spíše prostůrku, ve kterém se díváte hercům z několika decimetrů přímo do očí. Sdíleni jsou také herci, ale především hry dramatika Levínského. Tentokrát naše divadelní úderka v plném počtu shlédla derniéru Levínského hry Fyzik a jeptiška v režii Andreje Kroba.

    Je třeba se přiznat hned teď, že já osobně, coby čtvrtina našeho týmu (člověk by řekl, že mě ta olympiáda míjí – ale ono se tomu holt nedá utéct…), jsem se nechal předstartovně ukolébat dvěma skutečnostmi. Viděl jsem dvě Levínského hry – jednoaktovku Skif a drama Doubkowa hole má (o obou hrách zmínka zde v blogu) – odehrávající se v reálném čase a prostoru, s reálnými postavami a reálným dějem. Prostě jsem zapomněl, že Levínský je též autorem mimo jiné Harily!  A za druhé jsem doposud měl Divadlo Na tahu podvědomě zafixováno jako dvorního předkladače Havlových her. Jakkoli ve své době moderních a alternativních. Dnes ovšem patřících ke klasickému mainstreamu české dramatické tvorby. Jak bych tedy mohl tušit, že Andrej Krob se pustí do Fyzika a jeptišky, záležitosti logikou neuchopitelné, iracionální, se snovými pasážemi, řadou nečitelných odkazů…

    Zápletka příběhu Fyzika a Jeptišky je… no prostě tak nepravděpodobná, až bych se vsadil, že námět pochází z reálného života. Turbína jaderné elektrárny se čas od času nebezpečně chvěje. Týmu jaderných fyziků a techniků (divák se musí spokojit s dvěma představiteli, jedním permanentně glosujícím dění v nepříliš smysluplných sděleních, druhým kontinuálně pod vlivem hrstí léků nerozeznávajícím realitu od snu), tomuto týmu se nedaří turbínu vyladit, což omlouvají její vrtošivostí a dalšími lidskými vlastnostmi. S řešením přichází Jeptiška, která se snaží přesvědčit Fyzika, aby umožnil Biskupovi turbínu vysvětit. To je vlastně jádro hry – realita se potkává s iracionálnem katolického ritu, přičemž i ta vědecká realita je naředěná drogami a surreálnem uzavřeného prostoru jaderné elektrárny.

    Neuměl bych o hře vyprávět a minimálně celou první půlku jsem se nedokázal ničeho chytit, něčeho, co by mi usnadnilo orientaci. Naskočil jsem až v poslední části hry, která dle mého názoru přechází do otevřené grotesky. Čistý žánr, groteskní nadsázka, Jeptiška jako nevěsta (čí?), rozšafný oddávající Biskup, závěrečné Fyzikovo zmrtvýchvstání a Goťák… Sejmutí všech hříchů za zpěvu písně Zůstanu svůj…??

    Některé signály, nahozená vodítka a mrkající dramatikova nápověda, mně došly či docvakly až při „hronovském“ rozboru, ne sice v Tritonu, ale také u dobrého vína. Holčičí část (wo)mančaftu hru pochválila – tedy k mému překvapení. Myslím, že tomuto hodnocení zásadně přispěla postava Jeptišky (té hezké, ne té bosé!!) a její sympatické představitelky (Julie Válková). Levínský ženské postavy prostě umí. S dramatikem a režisérem Jardou jsem se neshodl na hodnocení titulní postavy Fyzika (Petr Reidinger). Játroslavovi vadilo nepřesvědčivé „vyhrání“ Fyzikových stavů po probírání se z pilulkového opojení či snových stavů pod jejich vlivem. Mně se naopak zdálo, že civilní, až monotónní herecká linka, snaha vyhnout se byť jen zdání přehrávání, byla v tom lepším případě dokonce režisérovým záměrem. Vrtala nám hlavou úloha a smysl existence druhé jeptišky v půvabném asexuálním podání Daniela Vavříka (hostující člen Nejhodnějších medvídků). Jenže kdo jiný by Fyzikovi podal ozářené ovoce, které jej usmrtilo… nebo konečně zbavilo té tíže přežívání vedle rozechvělé turbíny?

    A kde se vzal ten Čechov? (zase otazník!!) Nebyla to střelba po Rackovi? Mrtvá čajka, symbol zbytečně a nesmyslně zmarněného života. A motiv Ivanova! Sášo, vy po mne chcete, abych s vámi utekl do Ameriky, ale já sotva dojdu  támhle ke dveřím! Vždyť stejně jako Ivanov reaguje Fyzik na Jeptiščino nadějeplné idealistické povzbuzování… Ale třeba jsem vedle jak ta jedle. V každém případě tento výklad podporuje Jardův názor. Podle něj je Fyzik a jeptiška dramatem o touze po změně, reakcí na konflikt reality, spíše nechtěné, s vnitřním puzením tvořit. O konflikt levé a pravé hemisféry? O konflikt racionálna a emocí. Nebo-li toho, co umím a znám, s tím, co chci a chtěl bych. Jarda tvrdí, že hra musí nějak souviset s osobní zkušeností… zaskočil mě  myšlenkou, že hra je v jistém smyslu autobiografií… Tak až konečně dojde na to pivo s Reném, uhodím na něj bezskrupulózně!


Praha, 20.2.2014

Žádné komentáře:

Okomentovat