čtvrtek 31. října 2013

Jiráskův Hronov, ódeeska, Slávie... Jak se to rýmuje?


Mám rád Alenu Zemančíkovou, dramaturgyni, autorku scénářů, rozhlasovou redaktorku, hlavně ale glosátorku, jejíž vstoupení v hronovském Problémovém klubu měla vždy pověstnou hlavu a patu. Tuto větu je třeba vytknout před závorku, do které se pokusím vtěsnat polemiku s jejím článkem „Hronov skončil“ psaným pro internetový Deník Referendum a převzatým papírovou i internetovou verzí Amatérské scény. Vracím se k tomuto článku s notným zpožděním, ale to jen proto, že jsem si netroufal polemizovat s hlavním jeho tématem, a to notně zjednodušeným pohledem na fenomén měšťanského či měšťáckého divadla. Ale když tak učinila autorita největší, profesor Jan Císař, uvolnily se mi ruce či hlava k vlastní reakci.

    A bez meškání musím uvést, že článek Aleny Zemančíkové je dle mého názoru kvintesencí pohledu či vnímání venkova, jeho stylu života, jeho pojetí kultury a kulturnosti typickým intelektuálem snad z okruhu pověstné pražské kavárny. Podstatnou část článku věnuje paní Alena takřka dojemnému popisu podhorského městečka, s jeho zvláštní atmosférou zaniklých industriálních, ale, namoutěkutě, půvabných staveb, kdysi zásadního železničního spojení, kouzla kouřících komínů a lidí práce. Dnes jsou ale tyto krásné industriální stavby porostlé břízami, na Hronovském náměstí se v době festivalu takřka nenávistně míjejí místní burani s nadšeným mládím, hospody se zavírají, město chřadne, a nebýt eurodotací, na náměstí by snad stály volské povozy. Spor o programovou skladbu Jiráskova Hronova je nahlížen prizmatem malosti a zaprděnosti provinčních lidiček s provinčním světovým názorem, až se chce zoufale zvolat: „Sovy nejsou tím, čím se zdají být, paní Aleno!“. A tak už nepřekvapí ani oslí můstek – starostka je zvolena za ODS, tedy máme další důkaz krachu pravicové politiky, která je příčinou narůstajícího střetu mezi městem a venkovem…

    Jako bychom oba jezdili do různých Hronovů. Městečko je plné důkazů úsilí a snahy domorodého obyvatelstva vybřednout z omylu devadesátých let o všespasitelnosti turismu, dlouhá léta zaprášené výlohy a nevyužité prostory ožívají, kdysi pouze na dobu festivalu otevřené Céčko je dnes prosperujícím podnikem, obskurní podnik pod radnicí nahradila luxusní restaurace, co kavárna Blanka?, stánek proti škole? atd. Spousta dalších obchůdků a podniků funguje po desetiletí nepřetržitě. Z venkovního kluziště je krytá hala. A že je koupaliště zanesené listím? To není důkaz zanedbanosti, spíše toho, že jako ostatním Evropanům nám začíná manuální práce nevonět. Ale hlavně – pamatuji zcela opuštěný park, v současnosti po dobu festivalu plný stánků a každý den zaplněný davem lidu obecného při sledování nějaké akce. Ano, není to ten Hulcovský Hron-Off, ale městečko dávno není vyděšeně uzavřené do sebe, i místní si chtějí užít tu atmosféru letní slavnosti. A tak se konečně mísí živel festivalový s živlem domácím. Že to nikdy nebude soužití láskyplné, to by snad neprognózovala ani profesionální optimistka Táňa Fischerová!

    Příčinou rozkolu v programové radě, resp. festivalovém výboru, a „vzpoury proti pražskému odbornému pořadateli“ je dle paní Aleny loňské ukrácení festivalu o představení domácího souboru v důsledku snížení dotace ministerstva kultury. Tento důvod mi připadá zcela bláhový. Páteční představení mohlo proběhnout v režii města (jako by se v Jiráskově divadle mimo festival žádné produkce nepořádaly…), i diváků by bylo dost. Vždyť mnoho pravidelných účastníků odmítlo zkrácení festivalu vzít na vědomí, takže tvrdohlavě dorazilo již ve čtvrtek večer. Jsem si jist, že příčinu rozkolu vidí většina tradičních a aspoň trochu informovaných festivalových účastníků někde úplně jinde. Proberte to se mnou – Jiráskův Hronov probíhal dvacet let „v režii“ Milana Strozera. Člověka, jenž svým konzervativním přijímáním změn dlouhá léta provokoval skupinky rebelů a divadelních avantgardistů, ale jemuž těžko někdo odpáře největší zásluhy za jednoznačné vyprofilování přehlídky divadelních žánrů, aktivit Klubu (nejen) mladého diváka a roky se rozšiřujícího portfolia seminárních nabídek. Možná právě Strozerova nechuť naslouchat a akceptovat řadu navrhovaných změn paradoxně přispěla k pevnému ukotvení moderního pojetí přehlídky, s kterým se teď naivním propagátorům „tradiční“ činohry těžko viklá. Ale největší klad Milana Strozera spočíval v tom, že dokázal vybalancovat všemožné zájmy, a všemožná očekávání – ministerská, ochotnických organizací, žánrová, finanční, ale hlavně osobní. Přiznejme si, že pan Strozer často působil dojmem líně kráčejícího přežraného kocoura, který už ani nestojí o podrbání, a tak se pomalým krokem přímému kontaktu raději vyhne. Tyhle mimikry dle mého názoru usnadnily komunikaci s osobnostmi i „rádoby“ osobnostmi na nejrůznějších úrovních politického i divadelně amatérského života. A především – Milan Strozer to uměl s paní hronovskou starostkou Hanou Nedvědovou. Po těch letech vzájemné spolupráce ji nechal lízat smetanu úvodních slov, obědů s hejtmany a náměstky pro věci jiné a zcela zbytečné, především však hronovským i přes každoroční debaty na téma „kdo to sem poslal“ nechal právo posledního slova… No, přesněji řečeno – nechal jim pocit posledního slova. Paní starostka na tento „modus vivendi“ vědomě či nevědomě přistoupila a s chlapem Strozerem se dlouhá léta vhodně doplňovala. A bác! Místo tohoto diplomata, s nepřítomným úsměvem v neholené tváři, tu ze dne na den máme mladou, atraktivní a hlavně ambiciózní – a to ve smyslu chuti realizovat nastřádané plány – ženu Simonu Bezouškovou. Je se čemu divit, když to hned při první příležitosti mezi služebně „starou“ paní starostkou a mladou „aktivistkou“ křísne? Starostka najednou fakticky, alespoň ve svých očích, držela v ruce všechny taktovky – starostenskou, tradičního členství ve festivalovém výboru, vysavače regionálních sponzorů, jednatele s krajem, náčelnice místní ochotnické komunity (jistě ne mladě postmoderní) a jistě bychom na další taktovky přišli. A proti ní sedí drobná nemluvná odborná pracovnice obecně nepodstatného neznámého centrálního úřadu z Prahy, která není schopná zajistit ani ministerskou dotaci v předloňské výši! A navíc - co udělala tato nová programová ředitelka jako první? Inu změnila systém výběru inscenací. Což zákonitě rozhoupalo amatérskou scénu do úrovně Bradáčova vousu, možná výše! A když dojde k dohadování v programové radě a festivalovém výboru, je tu tradicionalistka Nedvědová, která okamžitě svým politickým, ale spíše prostým ženským instinktem vycítí příležitost ukázat, jak jsou opravdu rozdané karty. A jme se programovou ředitelku cupovat na malé kousky. Že přitom padnou i očividné nesmysly, a to z obou stran, o návratu k  Jiráskovské tradici, k přeměně na vrcholovou přehlídku tradiční činohry (tedy něco na úrovni páteční přehlídky regionálních rockových kapel v Jiráskově parku), na druhé straně reakce o přestěhování celonárodní přehlídky z Hronova jinam atd. atd. Inu, naši furianti třískají… spíše plácají do stolu, leč tak nějak po našem – na stránkách hronovského Zpravodaje, nanejvýš na stránkách skomírající Amatérské scény!! To není, paní Zemančíková, způsobeno neuvedením jednoho představení tradiční činohry, to je jen běžné škorpení pestrobarevných kohoutů. A nejspíše je správné uvést, že dle mého názoru z tohoto kykyrýkání vyšla nejčestněji Simona Bezoušková.

    Nejedná se tedy vůbec o jakési „gesto vzdoru“ či „vzpouru provincie proti metropoli, venkova proti městu, obyčejných lidí proti intelektuálům z Prahy“, jak vypočítává Alena Zemančíková ve svém článku Hronov skončil. Ani polemizovat se mi nechce s romantizujícím pohledem na výrobu čehokoliv, zachránkyni nás všech. Je to stejné, jako když se mi pokusíte namluvit, že představení D.S. Puchmajer mne zásadně emočně obohatí. Sorry, neobohatí. Maximálně nabídne téma na popůlnoční rozhovor v Tritonu. A tak nakonec jeden souhlas – ano, rozpor mezi venkovem a metropolí opravdu existuje, leč nespočívá ve vzdoru či emancipační vzpouře, ale ve vykulených očích a kroucení hlavy nad pitomostmi, co jsme my, Pražáci ze Slávie, Louvre, Krásných ztrát, Mlýnce, Roxy, Meet Factory…, schopni čas od času vrhnout na papír.


Hronov, srpen 2013 / Praha, říjen 2013

Žádné komentáře:

Okomentovat