pátek 1. listopadu 2013

Potkal jsem Lantu


    Jen jednou jsem za těch téměř dvacet hronovských let v Tritonu (jedno z center nočního života Jiráskova Hronova) vítal východ slunce. Atmosféra toho rána je nezapomenutelná. Tritonova zahrádka vylidněná, do ranního ticha nasvíceného ranním sluncem zaznívají útržky hovoru několika posledních vytrvalců, nad stoly se třepotá dívčí smích seminaristky, která už ví, že na seminář jevištní řeči nemá smysl pospíchat. Okénko, z něhož Davidovy krásné slečny, s postupem noci čím dál krásnější, podávají hektolitry vína, chleby se sádlem a tisíce kostiček tvrdého sýra, je již zakryté okenicí. Vedle mne sedící Martin přejícně nalévá okolním zoufalcům, kteří si předtím dolili i nedopité lahve rozlévaného portugalu od okolních stolů. My dva jsme totiž zkušení pijáci, takže víme, že mohou dojít síly, sýr, nebo může odpadnout dívčí společnost, ale nesmí dojít víno, a ač jsme oba nekuřáci, měla by zbýt jedna ranní cigareta.

    Ospalou, ale uvolněnou atmosféru divadelně pijácké sounáležitosti naruší příchod nevšedního páru. Už skutečnost, že do vinárny (dá-li se tak vydupaný dvorek roubenky nazvat) vchází někdo v pět hodin ráno, není zrovna obvyklá. Obvykle ovšem nepůsobí ani postava mužské poloviny páru – vysoká, donkichotsky hubená postava, lehce nachýlená kupředu a typický pážecí sestřih mne nenechávají na pochybách. Je to on, Petr Lanta, principál Společnosti dr. Krásy, režisér z nejšílenějších, zdroj dávných hádek s K. a Pumpídem o smyslu Hry o Dorotě, nebo další zběsilosti – Blíží se den, kdy vás budu milovat. Nemluvě o destrukci Jiráskova divadla při jediném hronovském uvedení hry Macbeth 2003. Naše spory byly nádherné, dlouhé, vyargumentované, plné krásných láskyplných nadávek – a k obecnému smíření věru docházelo právě v Tritonu!

    Přes mou vrozenou nechuť kohokoliv obtěžovat, přisedl jsem si v tom rodícím se ránu k Petru Lantovi, abych mu sdělil, že jsem jeho zbrojnošem, apologetem, vášnivým obhájcem (nezapomeňte, že jsem byl nasáklý modrým portugalem nad běžnou únosnou úroveň!!). Režisér Lanta mne pozoroval zprvu svým těkavě nesmělým pohledem notně nedůvěřivě. Ovšem vedle něj seděla jeho dívka, takže již po chvíli roztál a přijímal má slova s pochopitelným uspokojením. A to ještě nevěděl, s čím se vytasím vzápětí!! Nejdříve musím zdůraznit, že moje sympatie k Petru Lantovi jsou nehrané. Ne, že by jeho chápání divadla, divadelnosti, divadelní akce bylo mým šálkem kávy! Nakonec pověstná je odpověď profesora Císaře na dotaz seminaristy v hronovském sále Josefa Čapka: „Pane profesore, nevíte, jestli Petr Lanta navštěvuje seminář praktické režie?“ A teď prosím ty, kdo znají páně profesorovu dikci, aby si ji vybavili: „Obávám se, že Petr Lanta je praktickou režií zcela nedotčen!“.  Ovšem vždy mi byli sympatičtí všichni ti magoři, blázni a lůzři, které ten vnitřní přetlak prostě nenechá v klidu. A tak, když v nich bouchne, vždy, nebo většinou, vzniká něco pozoruhodného. Proto mne tak mrzí, že nikdy neuvidím první inscenace milovaného Lébla  v Doprapu či divadle JELO. Z tohoto obdivu vyrůstala má nechuť k jednoduchému odmítnutí inscenací dr. Krásy, a jednoduchému odmítnutí režie a herectví Petra Lanty. A tak naše celonoční diskuse s Pumpídem nezůstaly bez následku! Tuším, že o Vánocích v roce 2003 jsem od něj v rakovnickém divadle dostal dárek – zarámovanou Lantovu fotografii v jeho roli ve Hře o Dorotě. S popiskem „Hare Lanta!!“.  Dodnes tato fotografie visí na čestném místě v naší kuchyni! No a toto sdělení Lantovi tehdy na zahrádce Tritonu totálně vyrazilo dech. V tom okamžiku jsem se zvedl a rozloučil…

    Tohle všechno mi včera proběhlo v několika milisekundách hlavou, když se přede mnou na Florenci otevřely dveře vagonu metra a přímo přede mnou stál on, Petr Lanta. A tehdy jsem Petru Lantovi vyrazil dech podruhé. Naše pohledy se nevyhnutelně potkaly. Moje krátké zaváhání, krok dopředu…, načež jsem jej na celý vagon, tak, jak mne maminka správně vychovala, nahlas a zřetelně pozdravil: „Dobrý den!“… Následoval krok dozadu, dveře se zase zavřely, a za jejich sklem odjížděl zcepenělý Lanta, marně hledající vysvětlení, co to ten otylý kravaťák vyváděl...

    Nechci to nijak natahovat a rozmělňovat pointu. Ale nemůžu čtenáře ukrátit ještě o jednu vzpomínku, ve které hraje hlavní roli Martin Germanus Potter. Někdy v té době jsme s K. pozvali kluky, Pumpída a Martina, nebo-li PŠaMŠ, do divadla Na Zábradlí. Kluci výjimečně dorazili včas, takže jsme dokonce stíhali chlebíček a dvojku vína v divadelním baru. S dovolením jsme si přisedli k nenápadné, do knihy ponořené intelektuálce, šedivce nejspíše z filosofické fakulty. Hovor se vedl, víno pilo, když vtom přišel Martinův dramatický výkřik: „Hele, za oknem právě prošel ten vyhulenec od Lanty!!“. Tím vyhulencem myslel jednoho z výrazných členů Lantova souboru dr. Krásy. Všiml jsem si, že filosofka se nad knížkou lehce usmála, ale netušil jsem, co nastane – ten „vyhulenec“ byl její partner. Políbili se a on si k nám přisednul. Ten Martinův výraz je nezapomenutelný… V příštích deseti minutách se snažil být menší, a ještě menší, a ještě menší, a jeho největší přání bylo státi se trpaslíkem….

Praha, 25.9.2013









Žádné komentáře:

Okomentovat