neděle 27. prosince 2015

FOTOBLOG - Pražské synagogy v Josefově

Konečně jsem mohl využít pozvání naší správcovské firmy R3 group a strávit s erudovanou průvodkyní nedělní dopoledne po pražských židovských památkách. Tedy ponorem do židovsko-křesťanské historie pradávné, dávné, nedávné a vlastně i v současnosti se tvořící. Ráno jsem nadával, proč že i v neděli musím stávat s budíkem, ale nelitoval jsem! Člověk si čas od času potřebuje v tom svým matrixu utřít prach!
Tato synagova, kde naše prohlídka započala, se nejmenuje Klausova, jak jsem se celý život domníval. Správný název je Klausová synagoga. Nejmenuje se po žádném Klausovi, ale po domech které musely synagoze ustoupit, a kterým se říkalo klausy. Jednalo se o malé domy (latinsky claustrum), původně dvě synagogy a talmudická škola. Odtud byl převzat název nové synagogy, která zde vyrostla na konci sedmnáctého století.

Největším zážitkem pro mne byla, samozřejmě, nejstarší Staronová synagoga.

Dlažba v chodbě Staronové synagogy, údajně původní z roku 1280... Nevím, co mě na těch šutrech ošlapaných vždycky tak fascinuje... Nebo tuším, vlastně.

Raby Löw v Maiselově synagoze. V bronzu k vidění na Mariánském náměstí vedle vstupu do Nové radnice.

Pinkasova synagoga, památník holokaustu...

Zdi Pinkasovy synagogy jsou pokryty jmény obětí holokaustu.

Těžko se tu dýchá.

Starý židovský hřbitov. Naposledy jsem tu byl s tátou. A ten dětský údiv a vnímání mystické atmosféry se nezměnilo ani po těch letech. Tehdy jsme tu byli snad sami, rozhodně v mých vzpomínkách nijak nefigurují zástupy turistů. Dokonce mám pocit, že tehdy bylo možno procházet přímo mezi náhrobky.




Španělská synagoga na místě původní Staré židovské školy, orientačním bodem budiž pradávná hospoda, jež slove U Staré školy!!

Je možné, aby se touto knihou inspirovala ta rudá kráva Federica Mogherini? Nebo že by to byl jen obyčejný nacismus? Antisemitismus je takovým svorníkem mezi extrémní levicí a extrémní pravicí...

Opravdu to není tak dávno!!

Praha, 22.11.2015

Žádné komentáře:

Okomentovat