čtvrtek 7. listopadu 2013

Kartáč pro Klause


       Jen jednou v životě jsem se nadchnul pro veřejně činnou osobu tak, abych sebe či své okolí ověšoval jejími podobiznami či symboly souvisejícího hnutí. Bylo to v posledních týdnech roku 1989, a tou osobou byl Václav Havel. Přes všechny následné výhrady vůči jeho blbým náladám a rudolfinským projevům nemusím ani přes propast více než dvaceti let na své konání nazírat shovívavě či s despektem. Devadesát procent lidí kolem mne ještě začátkem listopadu nemělo tušení, že nějaký Havel existuje. A předsilvestrovské dojetí mé a mých přátel při sledování prezidentské volby a otevírání lahví šampusu nebylo žádné hraní na velké dějiny, protože jsme BYLI součástí velkých dějin.
       Napříště jsem již byl takového nadšení naštěstí… nebo naneštěstí?... ušetřen. Minuly mě placky s pankáčem, mobilisace, čtení dopisů od syna, podepisování výzev k odchodu kohokoliv i petice Jolana na Hrad v době televizní krize. První pohavlovský plackařský atak mne potkal již na podzim roku 1990. Po příjezdu na sněm Občanského fóra v Hostivaři mne obklopily mladé aktivistky z koordinačního centra OF s plackami „Volím Klause“. V Hostivaři totiž vrcholil tlak venkovských OF, která měla již plné zuby podivných intelektuálů pithartovského či urbanovského typu s jejich zcela nesrozumitelným ptydepe, věčnou nerozhodností a pátráním po třetích, čtvrtých a nevímjakých cestách. Klaus byl jediným politikem, jenž nabídl jasnou vizi a plán. Bylo jasné, že i já budu hlasovat pro to, aby se Klaus stal prvním předsedou hnutí a vytvořil z něj klasickou partaj se vším všudy. Přesto jsem si žlutou placku s Klausovým jménem nepřipnul. Nejenže mi to přišlo docela nemístné, ale neladilo by to ani s mírou pragmatičnosti mého rozhodnutí. Klaus mi nebyl prostě lidsky příliš sympatický.
       Dokázal si mne ale získat v následujících letech. Dalších pět let jsem byl součástí turbulentních změn, takříkajíc s prstem v otevřené ráně. Proto dnes těžko mohu diskutovat s mnohými nepamětníky, ale vlastně často i pamětníky. Jako očividný svědek mnohého, Klausovy činy v to počítaje, prostě nejsem schopen mnohé nesmysly ani vyslechnout, natož proti nim argumentovat.
       Před Sarajevem jsem už nebyl členem ODS a po Sarajevu mne srdce táhlo za Janem Rumlem. Přesto mne Klaus po pár měsících opět přesvědčil a „přetáhl“ na svou stranu. I v prezidentské éře jsem byl, sice postupně stále slabším, ale přesto obhájcem Klausových názorů, což vyvrcholilo bitvou proti všem při obhajobě amnestie.

       V ODS devadesátých let byl pověstný a populární obrat „dostat od Klause kartáč“. Po Klausových před a povolebních  vyjádřeních bych jeden takový kartáč věnoval jemu. Snad je z předchozích řádek zřejmé, že se tomu nemohu, a vlastně ani nechci, vyhnout.
       Před časem jsem tu vyčinil Miloši Zemanovi za jeho mlžení a stupidní odpovědi ve věci předvolební kampaně pastrany jeho přátel s poštovní známkou a prezidentovým jménem. Bylo by tedy nečestné a nesportovní neokomentovat úlety prezidenta předchozího. Nepochopil jsem již jeho předvolební obecná vyjádření na adresu české pravice. Ale povolební rozhovor pro studentský časopis je prostě neskousnutelný. Klaus sice podpořil Bobošíkové mišmaš, ale – představte si - nepočítal s tím, že jeho portrét bude po celé republice na billboardech Bobostrany. A kdo že to pravici prohrál volby? No přece Svobodní!! Protože se nechtěli družit s tím Bobošíkové spolkem…!! Bože, kdo by se chtěl taky dávat do party s lidmi typu Liany Janáčkové, Tomáše Úlehly, Jany Socdem Volfové, Olgy Zelené Zubové…??? Proč by se měli ideologicky zcela vyhranění Svobodní rozpouštět v kadlubu obskurních jedinců a partiček, Demokratickou stranu zelených v to počítaje? Jak to, že Klausovi tato ideologická zásadovost najednou tak vadí?
       Obávám se, a je mi to upřímně líto, že zatímco předchozí Klausovy boje mi vždy byly tu více, tu méně sympatické, tohle plácání a žárlivé hledání nepřítele tam, kde není, je ubohé, a tak významné osoby (kterou bezesporu je) zcela nehodné. Bohužel se dívám na to, čeho jsem svědkem být nikdy nechtěl – drobení dávného obra, nástup stařecké ješitnosti vytěsňující racionální úvahu, mizející nadhled střídaný vzteklou zarputilostí. A tak mou jistotou v oblasti osobnostní integrity politika i nadále zůstávají jen vzory z největších – Winston Churchill, Margaret Thatcher a Ronald Reagan.

       A až se uvidím s mně milým Ladislavem Jaklem, voličem Svobodných a také jejich sranda kandidátem na presidenta, třeba u Růžiček, nad nějakým sezónním speciálem, určitě se jej zeptám, jestli na zahradě Institutu VK nepěstují nějaké kytky. A jestli ano, ať to moc nepřehánějí!!

Praha, 7.11.2013

Žádné komentáře:

Okomentovat