středa 27. listopadu 2013

Do Těšína jídelním vozem


       Před lety byla naše kamarádka Pavlína násilím, a zcela prokazatelně proti své vůli, odvlečena ze Zlaté Prahy do neprobádaných slezských končin, kde si i chlapi malují oční linky a pičo není sprosté slovo, na baleném jídle je návod v polštině a v nádražních podchodech zpívají bláznivé Markéty. Nebylo divu, že se záhy v hlavách návštěvníků obskurního podniku na pražském Senovážném náměstí s názvem XXX zrodil plán na záchrannou výpravu! Po pár dnech tak stáli čtyři nejodvážnější na nástupišti Wilsonova nádraží, vyzbrojeni platebními kartami, korálky a zrcátky, levným alkoholem a barevnými pentlemi.
       Expres Hutník, který na cestu do kouta republiky potřeboval čtyři a půl hodiny, což je doba, za kterou bych byl v Andalusii i s cestou na letiště, měl jednu zásadní výhodu, která při výběru dopravního prostředku rozhodla - jedním z vagonů byl totiž klasický jídelní vůz. Obávám se, že představa jídelního vozu se z našeho povědomí zcela vytrácí. Když jsme byli mladí, nebylo pro nás nic tak nedostupného, jako jídelní vůz s jeho cenami. Pak jsme z vlaků rovnou přesedli do rodinných vozů, a když už musíme, cestujeme rychlejšími autobusy. No a teď, po návratu do Pendolín a Leo expresů a oranžových rychlíků si jídlo i pití objednáme smartphonem přes wifinu a necháme donést až na místo, pokud nám nestačí voda a něco malého zadarmo k novinám, které jsou též zadarmo. Jídelní vůz nakonec už stejně zdaleka jídelním vozem není. Moderní studený design, nikde žádná zapraná záclonka, žádný ubrus, o místě k sezení nemluvě. Blbé je, že staré dobré jídelní vozy mizí i ze starých dobrých, špinavých a páchnoucích rychlíků Českých drah.
      Naše výprava ve složení Kačka, Jitka, Martin a já, se nacpala do příslušného kupé i s tunami zásob, které svým množstvím opravdu neodpovídaly cíli cesty – založit první postupový tábor, obhlédnout situaci a do několika hodin unést Pavlínu zpátky do civilizace. Atmosféra v kupé nebyla zrovna přívětivá, proto jsme ještě před příjezdem na Horní libeňské nádraží rozhodli o přesunu do jídelního vozu. Zbývajícím dvěma cestujícím se očividně ulevilo, takže vedle mne sedící paní ochotně odkývala, že nám ohlídá batožinu. Ach, bláhová, netušila, co svým slibem způsobí…
       Cesta v jídelním voze probíhala ve všeobecném veselí. Ony ty třetinky, ač silně předražené, a třebaže obsahující budvar, nějak rychleji ubývají, než standardní půllitry piva. Ještě před Kolínem jsme se skamarádili s obsluhující korpulentní dívkou, takže vzájemné škádlení a hlasité vtipkování záhy přerostlo únosnou mez. Tedy únosnou pro naše okolí. My jsme se královsky bavili. Bylo to vlastně takové vydařené posezení v restauraci. Jak se to někdy stává – jdete na jedno, a užijete srandy mnohem více, než při plánované akci.
       A tak jsme dorazili do ocelového srdce republiky. První zastávka se jmenovala Ostrava – Svinov. Vesele jsme mávali domorodcům a s výkřiky Banik, pičo a Třinec jede, se snažili získat jejich přízeň. Vlak se po chvíli dal opět do pohybu. Rozesmátá servírka se nad nás naklonila a jen tak mimochodem utrousila: „Původně jsem myslela, že nepokračujete do Polska“. „Co bychom taky dělali v Polsku“, odvětil jsem. „To nevím, ale právě tam jedete!“ Zasmál jsem se tomu jako dalšímu povedenému vtipu. Mladší a střízlivější Martin ovšem již zbystřil…: „My ale jedeme do Těšína!“ Servírka překvapila: „Do Těšína jedou poslední dva vagony, a ty jsme právě odpojili!“
       Martin na nic nečekal a rozběhl se uličkou proti směru jízdy. Mně to chvíli trvalo, ale ztrácel jsem na Martina jenom tak pět kroků, než mi došlo, že naše všechny věci jsou v těch odpojených vagonech. Co dodnes nepochopím, byla naše zcela iracionální reakce, která zhola nic neřešila – běžel jsem za Martinem, který rozrážel skupinky postávající na chodbičkách vně kupé, přeskakoval kufry a jen tak tak se vyhýbal těhotným ženám, nekompromisně směřujíc za svou batožinou. Martina jsem dobíhal na konci vlaku, a přes jeho rameno spatřil to, co jsem spatřit musel – za okénkem spojovacích dveří na konci vagonu ubíhala železniční trať kamsi do dáli… V tu chvíli jsem si opravdu myslel, že je to nejhorší zjištění v mém životě.
       Zničeně jsme se vrátili do jídelního vozu, kde zatím ta racionální, ženská část naší výpravy domlouvala telefonem záchranu našich věcí. Náš polský vlak naštěstí zastavoval ještě na jednom z mnoha ostravských nádraží, čímž nám umožnil vyhnout se nezamýšlené emigraci do bratrského Polska. Po chvíli jsme přesedli do couráku a uprostřed domorodců již směřovali přímo k cíli cesty.
       Tam zatím probíhala dramatická blesková akce. Marcel, Pavlínčin partner, za kvílení pneumatik a skřípění brzd přispěchal na nádraží. Jeho pokus přesvědčit výpravčího, aby na pár (blbých pár!!) minut zdržel vlak, než vyloží naše věci, neměl úspěch. Totiž na železnici, dějou se věci, na dráze jsou zaměstnáni švarní mládenci!!! Takže po zastavení vlaku naběhl do vagonu a příslušného kupé, jejichž čísla nadiktovaly racionálně uvažující účastnice zájezdu, zatímco my s Martinem stíhali odpojené vagony. Tam nastala první potíž – hlídačka seděla stále na svém místě. Po krátké rvačce ji silnější Marcel přesvědčil, že bagáž je prostě jeho, a k údivu celého těšínského nádraží ji začal vyhazovat z okna ven. Tam stála Pavlína, informovaná o skleněném obsahu tašek a batohů, takže se snažila, seč mohla, zachránit, co se dá. Upozorňuji, že mnohé kusy bagáže byly těžší, než Pavlína, možná i s postelí!!
       Naše vystoupení z couráku poté, co vliv budvaru odezníval, na perón těšínského nádraží, z něhož vyjíždějí vlaky co čtvrthodinu, rozhodně nepřipomínal výpravu sebevědomých a nekompromisních únosců. Pokorně jsme se nechali převést do místní osvěžovny, nechali si nalít radegast a tiše splynuli s hospodskou společností…
       A tak blbý jídelní vůz byl příčinou krachu poslední z velkých osvobozovacích výprav naší doby, jako odlesku dávných obdobných akcí – únosu Sabinek, krádeže zlatého rouna, únosu pana krále do Rybárny, či akce tuctu špinavců. Pavlína se tak do Zlaté Prahy už nikdy nevrátila.
Praha/Český Těšín, 27.11.2013


A tohle je ten jídelní vůz - zleva: Martin, Katka, Jitka a rozesmátá servírka.

Žádné komentáře:

Okomentovat