Vražda krále Gonzaga, Dejvické divadlo, Jiří Havelka a kolektiv herců, režie Jiří Havelka, představení odehráno dne 27.9.2018
Vytýkání před závorku:
Snad v roce 2007 vznikl doslova přes noc
„plzeňský“ soubor L.S.Věk, aby přes stejnou noc připravil představení, které
zachránilo tehdejší krajskou nepočetnou postupovou přehlídku. V tu noc se
sešli herci i tvůrci z dnes mýtických souborů Pachýř Pačejoff, DNO,
Jesličky, Láhor Soundsystem, Střípek, snad i Nejhodnější medvídci, určitě
z KALD DAMU… Vzniklo divadlo „na dřeň“, představení „Fucking Generation“, ze
kterého mi rok na to, v sálku hronovského hotelu Slávie, spadla brada. Celé
představení bylo postaveno na osobních zpovědích herců těsně za hranicí dospělosti
(ať to znamená cokoliv!), a opakovat takové zpovědi několikrát denně, to muselo
hraničit s psychickým terorem… (taky poslední představení Věkovci
zrušili, i když v tom rozhodnutí spíše než vyčerpání psychické hrálo roli
vyčerpání návykově relaxační).
Vsadil bych se, že režisér Havelka
tehdejší představení viděl a byl rozervanou výpovědí - vzniklou vlastně mimoděk
- stejně, ne-li více, zasažen. Údajně po letech inscenoval podobné otevírání
třináctých komnat se svými studenty z DAMU. Tohle představení jsem
neviděl, na rozdíl od podobně niterné inscenace „Teď tu tvou slabomyslnou“ (Hronov,
2014, soubor Jednabáseň a mrazivý výkon české Vietnamky – či vietnamské Češky Huyen
Vi Tran – v hustě osobní zpovědi dívky zažívající svou vztahovou džungli
před tabuli i divoké hledání vlastní identity).
A teď co patří do závorky:
Jiří Havelka použil stejný princip i na
představení určené k čtvrtstoletému výročí Dejvického divadla. A tak po upřímné
zpovědi adolescentů či právě dospělých, jsem se stal svědkem otevřeného svěřování
„hotových“ tvůrců v tom věku uprostřed běhu. Šest herců po čtyřicítce jde
stejně, jako smečka L.S.Věka, s kůží a svým osudem na trh. Myšička,
Melíšková, Žádníková, Babčáková, Trojan a Tomina Jeřábek vystupují v této
části hry za sebe, spíše bych ovšem řekl – „hrají“ sebe, a tuto hru něžně
prolínají s hrou na Hamleta, aby se vždy na záblesk, na moment stali herci
předvádějícími dánskému dvoru upravenou verzi Vraždy krále Gonzaga… Tedy hrají
divadlo na divadle, ale vlastně hrají divadlo na divadle o divadle…
Sem patří malá vsuvka… Všechna ta hra na
pravdu a vysvlékání duše by byla na nic, kdyby nebyla uvěřitelná. Měl jsem dokonce pocit, že
publiku, přestože to dejvické je jistě poučené, první vystoupení Martina
Myšičky vyrazilo dech, a chvilku pak trvalo, než se diváci zase nadechli. Herci
DD jsou mi samozřejmě věkově bližší, a čím je mi bližší i jejich zpověď, tím
více jsem ji prožíval. Na pódiu dochází k interakci, přestože se jedná o sólové výstupy, herci improvizují a hlavně na
sebe „slyší“… A pak? Pak promluví Ivan Trojan! Myslel jsem, že tento herec mne už
nemůže ničím překvapit. Vždyť jsem viděl Oblomova, viděl jsem jeho Trigorina…
Jenže při Trojanově sólovém vystoupení v první části Gonzaga jsem najednou
měl pocit, že mě z mé židle v desáté řadě vytahuje dopředu. V sále je přítmí, vsadil bych se, že se mi v jedné dlouhé chvíli díval přímo do
očí! Při jeho monologu zkamení i jeho herečtí partneři. Fascinovaně jej
pozorují, aniž by se pohnuli, ustane i pohrávání si s černou látkou, která
je jim nenápadným, ale podstatným nástrojem při zběžném, až jakoby mimoděčném dotváření
postav… Jsem člověk veskrze racionální, ovšem v tom tichu divadelního
sálku se mi opět potvrdilo… Co vlastně? Možná že to jsou ty chvíle, kdy se
dynamo našich duší rozjede na plný kule, aby nabilo skryté baterky po okraj, a
my můžeme stejně jako Soňa Serebrjaková žít a pracovat.
Otevírání utajených sklípků v duších
herců, to je pro Havelku určitě málo, jakkoli by to celou hru uneslo. Havelka šel
ovšem dál – celá hra na divadle a na divadlo má jeden zásadní smysl: ve druhé
části představení se propojí osobní, reálné osudy a obavy i můry šestice
bytostí na jevišti, s můrami kralevice dánského a jeho snahou skrze
divadlo usvědčit vládce, jenž je vrahem. A divák, před nímž se doposud proplétaly
osobní osudy s fikcí, je náhle vržen do reality současnosti. Té současnosti,
ve které se nevraždí Gonzagové, ale reální Litviněnkové. Ne jako Polonius za
závěsem Hamletovým mečem v náhlém hnutí mysli zasmušilého melancholika
potulujícího se po hradě s lebkou v ruce. Ale poloniem
v množství násobně přesahujícím celosvětovou roční produkci.
Dokudrama o Litviněnkově vraždě je
v celkem zběsilém tempu odehráno za použití minimálních prostředků. Texty
hercům do úst nevkládá dramatik, ale sám život – jedná se o policejní
záznamy a protokoly. Přestože se postavy i herci střídají, divák je pořád ve hře.
Všichni se mohou stát všemi. Až na jednoho. Martin Myšička se v roli
Alexandra Litviněnka mění ze zdravého optimisty v zoufalý stín. Dejvické
představení se tak stává přímočarou obžalobou vraždícího Vládce… Přičemž srovnání
jedu Claudiova a jedu Putinova kulhá snad jen v obludnosti konání toho
druhého.
A tak jsem, jako tehdy mladí ze souboru L.S.Věk, potřeboval po představení náhražkovou oporu. Protože i s nabitými baterkami se můžeme cítit bezmocní až k pláči.
Praha, Dejvické divadlo 27.9.2018
P.S. Hansi, máš to u mě!!
Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .
OdpovědětVymazatSono così orgoglioso e felice di essere qui per condividere questa straordinaria testimonianza, meravigliosa e straordinaria, non riesco a credere che ora il mio ex marito sia qui con me a implorare per tutte le sue azioni sbagliate, dicendomi quanto si sentisse vuoto per tutto il tempo era via, mi ha lasciato e mi ha fatto tanto male dopo un divorzio avvenuto 5 mesi fa. E tutto questo miracolo è successo subito dopo aver contattato il dottor Egwali per chiedere aiuto, sono la donna più felice del mondo oggi direi di averlo di nuovo al mio fianco. È un miracolo per me e la mia famiglia ed eterno piacere e allegria. Sono così felice ora e non so quanto esprimere la mia gratitudine e apprezzamento al Dr.Egwali. Lo consiglio vivamente se hai bisogno di aiuto immediato in quanto è garantito.
OdpovědětVymazatInviagli un'e-mail oggi /dregwalispellhome@gmail.com o tramite
WhatsApp: +2348122948392
Dnes jsem se svou rodinou velmi šťastný. Jmenuji se Angela, žiji v USA, manžel mě na rok opustil a já ho tak moc miluji, od té doby hledám způsob, jak ho získat zpět. Vyzkoušela jsem mnoho možností, ale nefungovalo to, dokud jsem nepotkala přítele, který mě seznámil s doktorem UDAMA, kouzelníkem, který mi po 2 dnech pomohl přivést zpět mého manžela. Můj manžel a já spolu dnes žijeme šťastně, protože jsem se řídila pokyny skvělého doktora UDAMA. Ten muž je skvělý, můžete ho kontaktovat na e-mailu: (udamaada@gmail.com). a jeho přímé kontaktní číslo a whatsapp je (+27658978226) Nyní poradím všem vážným osobám, které se ocitly v tomto druhu problému, aby ho nyní kontaktovali rychlé řešení bez stresu.
OdpovědětVymazat