K následujícím řádkům mě
vyprovokovaly některé nesmysly, které se objevují v souvislosti
s novým obecným nařízením Evropské unie k ochraně osobních údajů –
známým pod tajemnou zkratkou GDPR (my, světáci, samozřejmě čteme DžíDýPíÁr!! =
General Data Protection Regulation). Pojďme zahnat bubáky a vysvětlit si, co se
změnilo. A popsat podstatné věci pro nás coby fyzické osoby – tedy tzv.
subjekty osobních údajů. A také pro ty, kteří jsou správci osobních údajů
v množství menším než malém. A tedy nemají za prdelí Legal Department, ani
jednu ze tří čtyř renomovaných advokátních kanceláří, co tomu rozumí a právě
sklízí kosou většinu těch nákladů na implementaci GDPR ve velkých firmách.
Tyhle žně se hned tak opakovat nebudou!!
Hlavní chyba vnímání GDPR tkví ve
smrti z leknutí. Jako by tu doposud neplatila žádná pravidla a my všichni
se obecně brodili v závějích zneužívaných osobních údajů. Proto je
v těchto dnech tak účinný postup, kterému říkejme Strategie V+V – tedy
„Vyděs a Vyfakturuj!“. Jenže již od roku 1995 existuje směrnice EU
k ochraně osobních údajů (95/46/ES), kterou jsme v našich krajích
transponovali do českého právního řádu pověstným zákonem 101/2000 Sb. Jsem si
jist, že většina z nás se s tímto zákonem někdy setkala, a ani si
toho nemusela všimnout. Známou mantrou je výzva k podpisu souhlasu se
zpracováním osobních údajů, kterou před vámi zamumlal buď finanční
zástupce, prodejce elektroniky, slečna za pultem distribuce plynu či někdo
podobný: „Tady ještě podepište souhlas podle stojedničky“…
Když se někdy před osmi lety
začalo pracovat na současném GDPR, byla hlavní motivací reakce na obrovské
množství dat, které začaly od svých uživatelů vysávat mamutí technologické
společnosti. Google, Facebook, Amazon… Snaha přibrzdit tento datový vysavač
byla veskrze záslužná, jak se ostatně nedávno dost silně potvrdilo. Jen na
okraj – víte, milé ženy, například o tom, že nejmenovaný mamut vyvinul program,
který vyhodnotí vaše chování na sociálních sítích, zanalyzuje vaši nákupní
taktiku a strategii, zhodnotí změny komunikačních linek a podle toho pozná
dříve než vy i váš těhotenský test, že jste v jiném stavu? Jenže jak jsme
v této části světa už zvyklí, původní bohumilý záměr přistřihnout supům
křídla si už nikdo nepamatuje a ten regulatorní Golem se vymknul kontrole a
začal řádit v ulicích. A není rabbiho, jenž by jej zastavil…
Jsem fyzáč, tedy
vlastník svých dat, podle GDPR „Subjekt osobních údajů“
Drtivá většina pravidel zmíněných
GDPR je nenových, uvedených v platnost již v roce 1995. Definice
osobního údaje je stejná, žádat o výpis zpracovávaných osobních údajů jste
mohli od roku 2000, stejně tak o jejich vymazání či vydání. Osobní údaje musely
být zabezpečeny vždycky, pro jejich předávání platila obdobná pravidla atd. Co
se tedy změnilo?
1) Samoregulace
Ta nejdůležitější změna spočívá
v tom, že napříště se na trhu s osobními údaji budou jejich správci a
zpracovatelé pohybovat samoregulovaně. Dohledový úřad, což je u nás známý Úřad
pro ochranu osobních údajů, již nebude shromažďovat žádné žádosti, hlášení,
registrace… Každá osoba, která nějakým způsobem osobní údaje spravuje, se musí
ohlídat sama. S tím tedy souvisí i to blbé jádro pudla – samoregulace
s sebou nese obrovský tlak na dokumentaci, dokladování, důkazy, audity,
informovanost, doložitelnost… A nikdo neřekne, jak taková dokumentace má
vypadat (a proto je třeba zadat zakázku a platit a platit). Například
informační memorandum o zpracování osobních údajů může jedna banka poskytnout
na šestnácti hustě popsaných stranách, druhá si vystačí s jedním listem.
2) Souhlas
Další důležitá změna souvisí se
svatým grálem, jenž zove se SOUHLAS!! Jen si vzpomeňte, kolik že jste to
v minulých letech podepsali souhlasů. A že jste souhlasili s lecčím,
většinou jste cosi podškrábli, aniž byste řešili, co se vlastně s vašimi
osobními údaji bude dít… Že ne? Ale jděte – co všechno máte nastahováno
v mobilu či počítači? Aha?! Četli jste někdy, co odklepáváte více méně
bezmyšlenkovitě? Že většině aplikací bez velkého rozmýšlení poskytujete přístup
například ke svým kontaktům? A to aniž byste se lidí ze svého telefonního
seznamu zeptali, zda jim nevadí, že jejich telefonní číslo si z vašeho
mobilu odsaje nějaký éšop s erotickými pomůckami? Třeba?
Čímž se dostáváme k podstatě
– jaký dopad bude mít GDPR na nás a naše tak strašně vzácná osobní data?
Řekněme si to upřímně – skoro žádný! Ano, můžeme využít některé ze svých
„nových“ práv. Ty uvozovky jsou tam fakt správně – protože většinu práv jste
měli už dávno, jen vás ani nenapadlo je využít. Tak se na ně vykašlete i
napříště. Proč jsem tak benevolentní? Jedno z mála pozitiv, které GDPR
přineslo, je právě již zmíněná změna týkající se poskytovaných souhlasů. Pokud
jste kdykoliv v minulosti poskytli souhlas ke zpracování osobních údajů, a
tento souhlas je v rozporu s GDPR, stává se automaticky neplatným. Pokusím
se vysvětlit tu změnu:
Do letošního května bylo možné,
aby kdokoli, kdo s vámi uzavíral jakoukoli smlouvu, poskytl vám
marketingovou nabídku atd., prostě kdokoliv, komu jste předali své osobní údaje
(jméno, adresu, mail, telefon, příjem, obraty na účtu, přehled objednávek
zboží, transakce na účtu, kontakty v mobilu…), mohl podmínit svou službu
či prodej zboží poskytnutím vašeho souhlasu. V drtivé většině případů lze
celkem předpokládat, že pro nás bylo jednodušší souhlas poskytnout. Celou řadu
souhlasů jsme poskytli jaksi mimochodem – já například před lety cosi nakupoval
v Mountfieldu, a sympatická slečna u pokladny mi vysvětlila, že by ji
potěšilo, pokud bych na kartičku vyplnil základní údaje, samozřejmě jen pro
statistické účely!! No, a od té doby jsem mailem pravidelně informován o slevách
zahradních hadic a travního osiva. Ale řekněte, kdo z vás by tu hezkou slečnu
nechtěl potěšit?!
Drtivá většina takto
v minulosti rozdaných souhlasů po letošním pětadvacátém květnu pozbyde
platnosti. Souhlas ke zpracování osobních údajů totiž napříště musí splňovat
základní parametry, aby byl účinně udělen – musí být informovaný (z jeho textu
musí být neomylně zřejmé, k jakému účelu je souhlas udělován – tedy
nestačí formulace „souhlasím se vším“!!), vědomý (souhlas například nemůže být
součástí jiné dokumentace – správný souhlas poznáte tak, že je na zvláštním
papíře, nebo v elektronickém kontaktu máte zaškrtávací butonek přímo u
souhlasu, nebo k souhlasu potřebujete rozkliknout zvláštní stránku).
Souhlas musí být také svobodný – nesmí se stát, že by byl spojen s jiným
úkonem, například by jím byla podmíněna objednávka nebo podpis smlouvy.
Prokazatelnost souhlasu, to je starost vaší protistrany, ale pro vás je
důležité vědomí, že každý souhlas, ale opravdu každý (!) lze odvolat. A je
jedno kdy, jestli za týden, za půl hodiny, nebo nikdy.
3) Nesouhlas
A teď pozor!! Naopak – zatímco
doposud jste byli zvyklí ke všemu udělovat souhlas, je třeba si zvyknout na to,
že v řadě oblastí vašeho zavazování se smlouvou, objednávkou, dohodou
apod., nově dochází k tomu, že zpracovatel osobních údajů bude nakládat
s vašimi daty, a to aniž by jakýkoliv souhlas potřebovat. Stačí mu
k tomu totiž jiný právní základ. Tímto základem může být třeba jednání o
smlouvě, jejím uzavření a následném plnění (například plynárny nemusí mít váš
souhlas s vedením vašich identifikačních a kontaktních údajů, celkem
logicky ale také povedou přehled vašich plateb, čísel účtů, budou plánovat vaši
spotřebu plynu a nejspíše i vyhodnocovat další údaje bez vašeho souhlasu). Regulace
našich životů za posledních pár let dostoupila takové úrovně, že hromadu vašich
dat zpracovávají jiné právní subjekty vůbec ne z vlastní vůle, ale protože
jim to ukládá hromada dalších regulací a zákonů. A tak až budete nadávat na
banku, že chce znát zdroj vašich příjmů, nerozčilujte se zbytečně, ono upřímně
– bance je to úplně fuk. Jenže tuhle
povinnost bance uložil vševědoucí stát, a když banka neprokáže, že tuto
povinnost plní, sletí se na ni hned tři regulátoři!!
Trochu zvláštním právním základem
je tzv. oprávněný zájem. Je to cosi nepříliš hmatatelného a tedy nelze přesně
určit váhu jednotlivých oprávněných zájmů. Chce to příklad: zůstaňme u té
plynárny (u nás v bance je to složitější, protože takřka na vše máme
nějaký jiný právní základ). Asi se shodneme, že oprávněným zájmem dodavatele
plynu je, aby za plyn dostal zaplaceno. Takže holt se stane, že své neplatiče
postoupí k vymáhání někomu jinému, tzv. třetí osobě. A to aniž by
k tomu plynárna potřebovala váš souhlas. Ovšem oprávněný zájem má jedno
čertovo kopýtko. Zpracovatel osobních údajů si musí být sakra jist tím, že jeho
oprávněný zájem převyšuje osobní zájem subjektu osobních údajů. Pro to slouží
novinka, jíž je balanční test – tím se posoudí, co má navrch. Navíc
v případech, kdy dochází ke zpracování vašich dat na základě oprávněného
zájmu, máte právo se vždy ohradit proti takovému zpracování (právo podat
námitku). Je celkem zřejmé, že v případě toho dluhu s námitkou
neuspějete. Je ale řada jiných případů, kdy je námitka tím správným nástrojem,
jak se o svá data postarat.
4) Profilování
a automatizované rozhodování
Námitka nám budiž oslím můstkem
k poslední důležité informaci týkající se zpracování vašich osobních
údajů. GDPR opakuje či zpřesňuje řadu našich práv, coby vlastníků osobních
údajů: jedná se o právo na opravu – tady máme asi jasno; dále o právo na
omezení zpracování – to je zvláštní právo, které umožňuje ve specifických
případech správci i subjektu údajů konat, jednat, obhajovat právní nároky,
přičemž data mohou být po dobu omezení zpracovávána jen na základě výslovného
souhlasu; právo na přenositelnost údajů – podle mne je to institut, který zatím
předběhl čas, podle něj musí zpracovatel osobních údajů umět předat tato data
jinému zpracovateli, jestli o to jejich vlastník požádá, a to ve strojovém kódu
tak, aby novému zpracovateli stačilo je nalít do mašiny a spustit. Mezi bankami
to funguje už roky – jedná se o tzv. switching, kdy klient požádá o převedení účtu
ke konkurenci. Ovšem nedovedu si představit, že by přišel žadatel o platební
účet s tím, že nám do banky pošle Alza jeho data, tak ať si je stáhneme…. Pak
je tu ještě právo na výmaz, k němuž se ještě vrátím. Právem vznést námitku
dostává každý možnost se bránit jak drobnostem – například zasílání
marketingových nabídek (to ale bude fungovat více méně stejně, jako doposud,
kdy stačí jednoduché odmítnutí – tento institut je uveden již v zákoně o
některých službách informační společnosti). Námitku ovšem můžete použít
v mnohem složitějších případech – a to když zjistíte, že jsou vaše data
součástí tzv. profilování. Tedy že správce je používá k nejrůznějším
statistickým a sociodemografickým vyhodnocením. Vlastník osobních údajů má
totiž právo na odmítnutí takového zpracování.
Stejně tak máme právo se bránit
takovému automatizovanému zpracování, které by pro nás mělo jakékoliv právní či
obdobné důsledky. Česky řečeno – nařízení nám umožňuje bránit se robotům, kteří
přepočítají náš majetek, vyhodnotí naše bydliště v Obrnicích a odmítnou nám
prodat samopal AK-47.
5) Výmaz
S výmazem opatrně. Osobně se
domnívám, že po éře rozdávání souhlasů na všechny strany, přijde teď po
mediální masáži éra výmazů. A tak ti samí, kteří již po řadu let mají veřejné
fcb profily se stovkami „přátel“, mezi něž přijímají každého, kdo se nejmenuje
Okamura (nebo naopak, nevím!), začnou vypisovat na všechny strany žádosti o
výmaz. Je na místě upozornit, že výmaz je taková malá elektronická smrt. Takže
je třeba si takovou žádost dobře rozmyslet. A pak taky vědět, že jsou
instituce, které nic nevymažou, protože by tím porušily zákon. Příklad
z mně dobře známé oblasti: minimální lhůta pro uložení dat v bankách
je dána zákonem o bankách a je stanovena na deset let po ukončení smluvního
vztahu. V zákoně je navíc slůvko „minimálně“, a to ještě některé banky
využívají dalších pět let, které jsou dány patnáctiletou lhůtou pro řešení
případných sporů (tuším, že je dána občanským zákoníkem… ale nejsem si jist,
což teď nevadí). Takže touha po elektronické smrti může být zcela marná.
6) Nejančit
Naše osobní údaje si už dávno
žijí vlastním životem. Bylo by bláhové domnívat se, že se lze vrátit
v čase a technologii a cosi napravit. A tak pokud se pohybujete po
sociálních sítích a gůglovských prostorech a podprostorech od počátku nějak
promyšleně, můžete si být jisti určitou mírou soukromí a intimity. Samozřejmě,
že si nedělám iluze, že i méně zručnému datovému těžaři by se zadařilo vytěžit
z hloubi kyberprostoru mnohé o mně i o vás. Ovšem základním nastavením
soukromí a jistou mírou rozumu lze udržet facebookový profil, mailovou
komunikaci, cloudové úložiště, blog, twitter atd. stále v kategorii „dobrý
sluha“. A jestli mohu na závěr této části malou radu – važte rizika, hodnoťte,
jaká škoda vám může vzniknout hned, a jaká v dlouhodobějším horizontu.
Nejde jen o fotografie, ale také o mobilní bankovnictví, platební systémy a od
ledna i o open banking. V této oblasti může hloupost hodně zabolet.
Co dělat, jestliže
zpracovávám osobní údaje jiných, a to v množství menším než malém
Pro velké zpracovatele osobních
údajů může být GDPR šancí udělat si pořádek ve svých databázích, revidovat
účely zpracování a eliminovat nesmyslné a nebezpečné hromadění nepotřebných
dat. V tom jim pomáhej advokátní kancelář, komentáře bruselských institucí
a přijde-li na to, i Bůh.
Malí zpracovatelé (pro
zjednodušení tento text nerozlišuje mezi správcem a zpracovatelem osobních
údajů) nemusí jančit. Určitě po nich nikdo nechce, aby zaměstnali DPO, tedy Data
Protection Officera, tedy Pověřence pro ochranu osobních údajů. Ten je nutný až
u subjektů, které zpracovávají ohromná množství dat, vytěžují je, systematicky
monitorují apod. Vedete-li seznam odběratelů čaje, adresář příjemců
informačního bulletinu, nebo máte v šuplíku navštívenky některých svých
zákazníků, kteří se zúčastnili slavnostního otevření kavárny, zůstaňte
v klidu. Ano, bylo by fajn, pokud byste měli písemný popis aktivity, tedy
dle nařízení „záznam o činnosti zpracování osobních údajů“, leč důležitější je,
abyste dokázali vysvětlit, proč si seznam odběratelů vedete, za jakým
konkrétním účelem (a účelu se drželi jako pověstné hovno košile) a nikomu ten
seznam nedávali k dispozici a na svém notebooku měli alespoň standardní
zabezpečení. A pokud vás některý klient požádá, abyste mu už nabídky svého
zboží neposílali, tak jej z adresáře prostě vyškrtněte a jeho přání
respektujte.
Ještě k tomu slovu „účel“,
které jsem zmínil o tři řádky výše. To je ten základní termín, kolem kterého se
zpracování osobních dat točí. Pokud se pustíte do správcovství osobních údajů,
což je už ten zmíněný adresář klientů, seznam brigádníků s kontakty či
webová stránka vaší sportovní party s výsledky, oddílovým seznamem a
fotografiemi, ujasněte si, pro jaký účel shromažďujete data. Mějte v tom jasno
a ten daný účel „za běhu“ neměňte. A když už jej musíte změnit, vyrobte si
novou evidenci, novou kartotéku, nové úložiště, aby byly ty různé účely jasně a
jednoznačně odděleny. A co ty zatrachtilé souhlasy? Pokud si u vás něco
objednám, předpokládám, že vám musím poskytnout své identifikační a kontaktní
údaje, nejsem pako, abych vám spolu s nimi vnucoval souhlas k jejich
užití. A vy prostě budete moje údaje používat jen za účelem zasílání
objednaných mastiček či semínek (legálních!). A nesnažte se mi vnutit svůj
vycucaný souhlas, že mi zboží pošlete, ale jen když vám poskytnu souhlas se
zasíláním dalších nabídek dalších distributorů a k čaji mi budete
přibalovat letáky na akné. Kdy tedy souhlas? No, já bych si nechal aspoň mailem
potvrdit od ostatních nohejbalistů, že souhlasí se zveřejněním fotografií
z ligových zápasů, a dal bych jim možnost nesouhlasit se zveřejňováním
fotek sejmutých nad ránem v oddílové hospodě… Prostě – chce to selský
rozum!
A co ty strašné
sankce??
Možná nejčastější otázka, kterou
dostávám. Nevím, jak se situace vyvine, taky bych před pár lety nevěřil, že
trafikant dostane 15 tisíc pokuty za nevydanou stvrzenku za noviny vydávané
premiérem v demisi. Na druhou stranu – finančáci se nám rozrostli jak
svrab, ale ÚOOÚ těch kontrolorů zase tolik nemá. Jak vlastně budou ty kontroly
probíhat? ÚOOÚ má svou odpovědnost danou zákonem. Zaprvé je odpovědný za
kontrolu toho, jak státní orgány včetně vlády plní závazky vůči evropské
regulaci. Pak je druhá, stále vysoká kontrolní plotna, tou jsou kontroly, které
probíhají na základě klasického ročního plánu kontrol (tam určitě nebude
uvedena čajírna v Bílině!). A pak jsou to kontroly probíhající na základě
národního sportu, tedy udání. Ale ani v tomto případě nelze čekat, že když
udám předsedu pingpongového oddílu, že zveřejnil fotografii mého plačícího syna
po prohraném zápase šesté okresní třídy, že na následující trénink dorazí
zásahová jednotka. Kontroly standardně probíhají tak, že z Úřadu vám
dorazí výzva k vysvětlení. Na odpověď máte dost času a ten můžete využít
k přemýšlení, co odepsat. Kdybych byl tím tenisovým předsedou, odepíši, že
došlo k selhání lidského faktoru, že byla přijata opatření, aby se taková
situace neopakovala a že všechny fotografie pořízené při oddílových zápasech
byly smazány. Věřte, že pan Úřad se s tím spokojí.
Na co jsem zapomněl
Na spoustu věcí!! A nad spoustou
mých tvrzení lze donekonečna diskutovat. Nemám patent na rozum a nejsem
certifikovaným výkladcem snů o GDPR! Za rok budeme chytřejší! A seznáme, kolik
doživotních trestů bylo vyneseno, kolik pionýrských oddílů hradí statisícové
pokuty na splátky, či kolik starostů si v zoufalství prohnalo hlavu kulí.
V Praze, 14. května 2018, 11 dní do platnosti GDPR
Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .
OdpovědětVymazat