sobota 28. února 2015

Přežil jsem Ionesca, pánové





Hornopočernickou premiéru dvou jednoaktovek Eugena Ionesca „Lekce“ a „Třeštění ve dvou“ uvedl principál a režisér Divadla Na tahu Andrej Krob svým tradičním úvodním proslovem. Ani na  náhodného návštěvníka nemůže Andrej Krob nepůsobit jako postava z jakéhosi nekonečného televizního seriálu, postava představující nejspíše venkovského pediatra, který se od stolu otočí k dětskému pacientovi, přes své dioptrické brýle se na něj podívá a zavrčí obligátní: „Tak co ti chybí?“ A my diváci hned víme, že pan doktor je zgruntu hodný patron, jeho podmračenost je přehrávaná a houkání na sestřičku je jenom letitá hra. A tak přistupuji na hru na zlatá šedesátá a místo cupování textu pokyvuji hlavou nad zásadním sdělením shrnutým do pár vět z režisérova projevu: „Naše divadlo hraje jenom absurdní dramata. Tedy hry, se kterými jsem se setkal a setkával v šedesátých letech Na zábradlí. Havel, Ionesco, Beckett. A já jsem v těch šedesátých letech zůstal a neudělal jsem ani krok vpřed…“


    Uvádění absurdních her, téhle intelektuální gymnastiky začasté postavené na celkem jednoduchých slovních hříčkách, je podle mne tak trochu nemístné vymetání zaprášených zákoutí jinak veskrze sympatických let. Doby různých ptydepe, textappealů, flower power, The Who, Matek Ubu, manifestů a rozbíjených televizí v čele Knížákových průvodů… Doby absurdních reakcí na absurditu doby. Jenže postmoderní posuny vnímání absurdity jsou tak nekonečně jinde… Absurdní jsou novinové nezpochybnitelné pravdy, absurdní je opakování holých vět až do vymazání významu v Macháčkových Žábách či Mamutovi, nebo Léblovské žluté růže z Texasu v Čechovově saloonu, také Fysikovo zmrtvýchvstání v příšeří atomové elektrárny za zpěvu mistra Herrgotta, určitě ejakulující Klaus ve férii Velvet Havel, a nakonec: oč absurdnější je „normální“ rozhovor vedený v Café Skif oproti Profesorově výuce v Lekci?!


    Na druhou stranu tak strašně rozumím tomu, že Andrej Krob posílá Karkulku do intelektuální houštiny let šedesátých, mezi podivné postavy s kufry a nepřítomné Žanety, do spárů vzdělaných a tím víc nebezpečných vlků, aby se znovu a znovu naivně - absurdně nechala sežrat, i když jí tak nesnesitelně bolí zuby. Já zase ulítám na těžce nemoderním divadle poezie, takže bílej lajntuch na jevišti s opodál postavenou růží v lahvi od vína mě vždycky dostane! Ti kováříci s chocholem zeleného peří a všechna ta poetistická veteš od Edisona přes ťukající prsty deště po modrobílá blues pro bláznivý holky i včelíny místo hlav, to je zase můj úlet… Takže fifty-fifty!

     Divadelních premiér se účastním velice výjimečně. Nevím tedy, zda se nehodí něco říct také o společenské části večera!! Takže: zase jsem si neřekl Pavlu Zajíčkovi o selfie. Ale měl jsem radost - Zajíček se stále usmíval a vypadal opravdu dobře. Neřekl jsem filmovému historiku Bernardovi, jak mě baví seriál o české nové vlně, neřekl jsem Olze Sommerové, jak velice nepovedený je dokument Magický hlas rebelky, a jak jsem si přál, aby tento odbytý film nebyl oceněn jen formálně kvůli naší paní Kubišové. Ale také jsem neřekl paní Freimanové a Polákové (námět a produkce, snad jsem obě identifikoval správně!), jak moc se mi líbil dokument o milované a obdivované paní Olze! A že jim to ocenění moc moc přeji. Zahlédl jsem ještě Bilba Reidingera, nejspíše poblíž byla i Sylva Krobová. Ale tu nepoznám, protože jsem tak nesmyslně dlouho odkládal návštěvu koncertu ve Studiu Paměť, až jej odnesla velká voda.

    Ale zase jsme si s Jitkou a Jardou řekli, že třeštění Ilony Semrádové a Karla Besedy byl koncert suverénního herectví. Že bychom měli dát šanci ještě jednomu Havlovu tahu (vaňkovky v to nepočítaje, to je jiný příběh!). A třeba…. Třeba ještě jednou v životě zajit na Plešatou zpěvačku… No, to ještě zvážím, Eugene a Andreji…

  

Hornoporno, 25.2.2015
 

Žádné komentáře:

Okomentovat