Nepravidelná dramaturgie
Divadla Na zábradlí mě prostě baví. A to i s výhradou, že mustr tandemu
Viceníková – Mikulášek vyjde jednou výborně, podruhé jenom dobře. Ale i to
„podruhé“ je pořád zcela výjimečné divadlo. Je příjemné nechat se strhnout
hereckým divadlem. Na malém jevišti Zábradlí pozorovat herce ve druhém plánu,
jak jsou stále součástí HRY. Užívat si to, že herci si to užívají.
Představení Buržoazie
nejspíše vznikalo opět stejnou metodou skládání střípků do tvaru společného a
milého všem zúčastněným. Na Zábradlí s touhle partou mám někdy pocit, že i
já jsem součástí takové skládačky, že i po mně Viceníková s Mikuláškem
chtějí nějakou formu spoluúčasti, ale tohle chtění netrčí z pódia jak
Donutilovo pomrkávání sloužící jen jednomu pánovi.
Ovšem – zatímco u korelujících
Požitkářů mi běžely myšlenky kolem tématu smrti jak veverka v kruhové
kleci a mohl jsem se chytat jednotlivých výstupů, které byly skeletem pro maso
ostatního dění, Buržoazie už byla jenom to maso. A to semleté do kaše
provokativních či provokujících výstupů. Nejsem úzkoprsý měšťák a vidět
bimbající se Vyorálkovo moudí mě nerozhodí, a to i když tento detail ze dvou
metrů sledovaly dvě něžné ženy, které mě tentokrát doprovázely! Kdybych musel,
přiznám, že větším atakem bylo simulované polykání tekutých i pevných
exkrementů, a to především atakem na věkem zjemnělý žaludek.
Buñuelův Nenápadný půvab buržoazie,
přiznaná a přiznávaná inspirace po celé představení, měl dobový i ten pověstný
společenský přesah. Pamatujete závěrečnou scénu filmu? Ten směšnotragický
bezcílný pochod buržoustů? Nepředpokládám, že tandem V+M toužil dosáhnout
nějakého „přesahu“. Spíše bych si tipnul, že výsledný tvar představení je dán kroužením
kolem nějakého tématu, opakovaným modelováním situací načrtnutých V+M, nakonec fixováním
jednotlivých výjevů ilustrujících bezbřehost chování, konání, komunikování,
zvracení, souložení, sraní... Čí je to ale exhibice? Jako třeba Kellnera nebo
Babiše? Béma či Krndy? Nějaké pražské zlaté mládeže? Všudypřítomná smrt
v Požitkářích je jednoznačným matrixem pro chování postav, rámcem,
nabízejícím berličky porozumění. Samoúčelné konání postav v Buržoazii je
možná nejenom formou, ale i obsahem v souladu se záměrem inscenátorů.
Ovšem ta prvoplánovost a doslovnost je najednou až protivná.
Přes vše výše napsané
jsem si představení užil. Pro ty, kteří sledují cestu nedávno etablovaného
souboru Zábradlí, je tato inscenace možná spíše odbočkou. Což potvrdí či
vyvrátí další kus z volné dramaturgicky nepravidelné série představení. Co
není třeba potvrzovat, to je neochvějné postavení Divadla Na zábradlí.
„Brněnský“ triumvirát a nový herecký soubor hrající až na dřeň, svou i divákovu, už
určitě nemusí dokazovat, že tohle divadlo má prostě koule… No, možná kvůli tomu
nebylo třeba ukazovat ty Vyorálkovy!!
Praha, 19.11.2015
P.S. Holky, díky, byl to nebývale příjemný večer!
P.S. Holky, díky, byl to nebývale příjemný večer!
Žádné komentáře:
Okomentovat