čtvrtek 28. dubna 2016

Perelmanův milion


Wolfgang Lewinski  - Poincarého domněnka, inscenováno souborem Tygr v tísni ve Vile Štvanice.

Poincarého domněnka tvrdí, že každá uzavřená třírozměrná varieta, na které můžeme každou uzavřenou křivku převést na bod, je povrchem čtyřrozměrné koule. Poincarého domněnka vzdorovala snahám o důkaz téměř sto let, než ji v roce 2002 dokázal ruský matematik Grigorij Perelman. (Wikipedie)


Neumím číst texty divadelních her. Nevyhledávám tento zážitek a z mých oblíbených Jaroslavových Požíračů leknínů jsem dokázal přečíst jen prvních patnáct stránek. Přestože mi tedy „není dáno“, ze stáje Levínského autorů jsem přečetl už tři hry a čtvrtou mám na nočním stolku (nebudeme si komplikovat život pokusem vyznat se v tom, který z autorů je Lewinski a který Levínský, kdo je René, kdo Wolfgang a kdo Leo, kde se vzal Helmut Kuhl a zda je spřízněn se Samuelem Königratzem… a Miro Bludný? Po tom už vůbec nepátrejte, nebo sem dám odkaz na Harilu!! To už raději na kakavo do cukrárny za školou se Šimonem Olivětínem!). Nevím, nevím, zda tento můj zájem o Levínského hry zrovna dosvědčuje kvalitu dramatického umění autorova – spíše bych s ohledem na můj hendikep nedostatku představivosti sázel na kvalitu čistě literární. A třeba ještě neinscenované Klešice je radost číst už jen kvůli dokonalé jazykové stylizaci dramatu.

Poincarého domněnku jsem četl jako povídku. I když podtitul hry láká na čtyři dialogy a závěrečné karnevalové balábile. Závěr graduje jako rostoucí funkce s kladnou první i druhou derivací na celém sledovaném intervalu. Dialogy šéfredaktora, tří geniálních matematiků a dvou samojediných Marí se točí jak ta nit vyslaná do uzavřeného jednoduše souvislého třídimenzionálního prostoru, aby na ní po zatažení zpět nezůstal jediný uzlík. Autor dokázal nemožné – tajemná krása vysoké matematiky tu hraje hlavní roli, a divák se nenudí.

Ve Vile Štvanice (ostatně velice hezkém a příjemném divadelním prostoru, divadelní bar v to počítaje!) jsem poprvé tak silně zavnímal to kouzlo převedení napsaného dialogu do živé divadelní podoby. Poznával jsem ten rozhovor mezi šéfredaktorem a Marí Dvě, já ta slova znal, a přitom to bylo tak jiné! Sakra, musí to bejt síla, stvořit postavy, vybavit je motivací, myšlenkou a slovy… A pak je vidět a slyšet živé na jevišti!

Tajemné matematické formule, pronášené ve hře jen tak mimochodem, jsou náramkem, na němž jsou navěšeny další přívěsky. Autor, jako v jiných svých hrách, nechává na divákovi, aby se chytil na více či méně zřejmá nepopisná nahození. Dialog Marí Jedna s Poincarém, či Marí Dvě s Gríšou Perelmanem, je možná nejen o matematice, jídle a svádění (vždyť nakonec se řeší i otcovství nejspíše neexistujícího dítěte), ale také je obhajobou géniů. Protože Gríšovo zcela nepochopitelné odmítnutí milionu dolarů (skvělý marketingový tah, že?!) z něj v očích nás prostých počtářů dělá tak trochu magora, není-liž pravda? Autor, sám významný matematik, to tak přece nemůže nechat! A tak je nám předložen „největší mozek uplynulého století“ jako člověk procházející životem jako souvislou řadou příčin a následků, člověk analyzující náhody, člověk vyhýbající se následkům. Nakonec to, že se rozhodne nepřijmout milion dolarů, je vlastně logické.

Silným nedosloveným tématem je všudypřítomný židovský živel režijně ještě záměrně zdůrazněný. Obě Marí jsou Židovky, hlavně Gríša Perelman se k svému židovství opakovaně hlásí – jistě ne prvoplánově. Sám sebe, a to nejen ve spojitosti s nepřijetím milionu dolarů, ale i s možným otcovstvím, označuje za největší mozek minulého století. Nakonec i Poincaré je připomínkou jiného geniálního Žida. Vždyť ve stejné době jako Einstein formuloval základní věty teorie relativity! Navíc v inscenaci Tygra v tísni hraje Poincarého Achab Haidler, který vypadá jak roztančená Klausová synagoga! A tančící Achab je prostě úžasný! Především je však úžasný ten počet geniálních mozků, které dal světu tak malý národ.

Režisér a dramaturgyně (nebo dramaturg a režisérka) souboru doplnili čtyři dialogy čtyřmi kuplety, které jako předěly odzpívají postupně všichni herci. Moc mě to bavilo. Měl jsem pocit, že i herci si to užívají. Dával jsem si pozor, jestli jim bude rozumět – to totiž byla jediná vada, kterou po premiéře inscenaci vytkla sekernice Machalická. Asi si její kritiku vzal soubor k srdci – rozumět bylo i Achabovi přes ty jeho kolozuby. Úspěch hry stojí a padá právě s výkony herců – dialogy, ač dobře napsané, nelze odrecitovat. Herec má minimální prostor, protože až na pád vajíček v petrohradském konzumu nemá po ruce dramatickou situaci. No, a pak ten závěr. Autor to inscenátorům neusnadňuje. Ale vůbec. Jako by zapomněl, že nepíše pro svou noru Nejhodnějších medvídků. V jedné chvíli jsem měl pocit, že spadl řemen a herci se trochu ztrácí. Po představení jsem zaslechl, že právě v závěrečném obraze se na poslední chvíli krátilo. To byl možná ten problém. V každém případě je v tomto místě hry, kde by měly vygradovat všechny otevřené i podpovrchové linie (setkání géniů, skrývání identity, odmítnutí milionu dolarů, výjimečnost individuí v diaspoře, komunikace přes propast více než sta let…) obrovský prostor pro režiséra interpretovat autorem předloženou zběsilou situaci. Už při četbě hry jsem si říkal, jak moc se autor nejspíš těší, jak se režisérstvo se závěrečným obrazem jeho hry vypořádá!

Kombinace Lewinskeho, Tygra v tísni a Vily Štvanice se vysloveně vydařila. A v baru jameson jen za 54 korun. Krásný večer!

Praha – Štvanice, 25.4.2016

P.S. Tak jsem zvědav, Dane :-) !

Žádné komentáře:

Okomentovat