„Vysočanská radnice se rozhodla zbourat vysočanské nádraží!!“
- duní virtuálním prostorem v příslušných fejsbukových skupinách. Zkoušel
jsem v několika diskusích, já bloud, přispět racionálním názorem, ale
racionálno není barvou letošního předjaří!
Jak třeba vysvětlit, že nádraží Praha – Vysočany nepatří ani
magistrátu, ani Praze 9, ani panu starostovi. To je první jádro pudla, které si
zarputilci odmítají připustit. A tak se organizují petice a demonstrativní
účasti na jednání zastupitelstva. Ale nikoho nenapadne jít si odplivnout před
sídlo Správy železniční dopravní cesty (Dlážděná 7, Praha 1, kdyby náhodou…). Osvětových
akcí organizovaných radnicí se zúčastní několik zoufalců, pochopitelně bez
většího ohlasu. Pak však vyjde článek v našem radničním měsíčníku… A kraken
občanské společnosti je vypuštěn, sice o rok později, ale přece! Regionální
redakce celostátních médií zatlučou na poplach! Točí se reportáže. Probudí se
organizace rodáků, kteří sice už dvacet let bydlí v Benešově, ale nesnesou
prostě tu neúctu k místům, kde prožili své jistě nezapomenutelné, ale
pevně věřím, že také neopakovatelné dětství.
Jak je zřejmé z přiložené fotodokumentace (odolal jsem
ješitnému nutkání použít svých fotografií a raději sáhl po povedenějších
fotkách z wikipedie), nádražní budova není žádným architektonickým
skvostem. Ale ani to nemusí být důvodem k její likvidaci! Dotváří urbánní
prostředí centrální části Vysočan ne zrovna šťastně přestavěné
v posledních desetiletích (Vysočany bohužel drsně zasáhla plošná asanace přednádražního
prostoru provedená ještě komunisty). Nádražní budova pohledově uzavírá Paříkovu
ulici, zdůrazňuje přítomnost nádraží a dodává mu na významu. To vše těžko
nahradí rádoby moderní jednoduchá nástupiště v rovině kolejiště. Nejhůř
bych nesl zasypání původního tunelu pro chodce s nejstarší zachovanou
dlažbou v této části metropole.
Určitě bychom našli ještě řadu dalších relevantních důvodů
pro zachování nádražní budovy. Pak tu jsou ovšem mohutné argumenty proti! Nádraží
je totálně zanedbané, a protože je téměř prázdné, dále chátrá (prosím, to
provizorní položení krytiny nad nádražní restaurací nechme stranou). Je celkem
zřejmé, že jedna přednostenská kancelář celé nádraží nevytrhne (zrušení
výpravčích nesu dost těžce, už je to pár let, co jsme sem se synkem chodili
vypravovat vlaky, všichni výpravčí nás znali a s dvouletým Matějem se
zdravili – se zrušením výpravčích jsme se opět o další světelné roky vzdálili
starému dobrému mocnářství). Především však nádražní budova zcela nevyhovuje
současnému provozu. Ve Vysočanech vystupují a nastupují tisíce přespolních.
Tyto davy se po vystoupení z vlaku valí prastarým schodištěm, aby byly
vyvrženy do Paříkovky mezi parkující auta na uzounké chodníky.
Formát této glosy celkem překračují další otazníky. Správa železniční
cesty je sice státním podnikem, obávám se ovšem, že i u této formy podniku
nelze se všemi těmi kapexy, opexy, investicemi, rozpočty a rozpočtovými
pravidly zacházet ležérně. Ono za takové zacházení hrozí několikaletá náprava
v pracovním táboře v Solovkách. Sledovali jste prodej písnických
bytů? ČEZ z této kauzy vyšel jako krvelačný Rotšild drtící nenažranou
tlamou nešťastné nájemníky. Odhlédněme pro tento okamžik od skutečnosti, že
těmto nájemníkům byly kdysi státní byty přiděleny na úkor jiných, na něž se
nedostalo, či neměli tu správnou tlačenku, a proč by tedy dnešní nájemníci měli
být nějak zvýhodňováni, opět na úkor jiných, kteří to štěstí neměli. A bavme se
o tom, jak byl ČEZ „povinen“ byty rozdat jejich uživatelům. I když si za slovem
„rozdat“ představíme nějaký způsob prodeje za pevně stanovenou cenu, Solovkám
se nevyhneme! Jedná se totiž o trestný čin porušení povinnosti při správě
cizího majetku. Obávám se, že i kdyby ředitelstvo železničních cest stokrát
chtělo nalít 300 milionů do rekonstrukce opuštěné nádražní budovy, nakonec se
bude muset rozhodnout mezi uchlácholením rozvaděné občanské společnosti a pobytem
za katrem. Svou volbou jsem si tedy jist!
A řešení? Nemám! Takže uvedu jen svou představu. Tedy
ideální, a tudíž nejspíš nerealizovatelnou. Líbí se mi projekt nového nádraží
zapuštěného do masivu dnešního traťového tělesa. Včetně rozšířeného přístupu,
úpravy přednádražního prostoru a využití novější části podnádražního tunelu pro
pokladny a jiný obslužný provoz. Věřím, že je možné zachovat stopadesát let
starý tunel pro pěší v jeho syrové podobě. Ze skupiny nádražních budov
bych zachoval centrální část, všechny ostatní přístavby a dostavby, nejen ty
novodobé, bych oželel. Samozřejmě za podmínky, že pro objekt se najde smysluplné
využití – tady vidím prostor pro naši radnici. Těžko zde bude artové kino, mezi
těmi projíždějícími rychlíky. Ale proč ne klubovny pro spolky, které stejně
městská část nějakým způsobem podporuje. Proč ne archiv historického časopisu
Rokytka, proč ne depozitář fotografií starých Vysočan a související výstavní
prostory? Proč ne…
Praha - Vysočany, 6.3.2017
Celkový pohled na jižní nástupiště Severozápadní dráhy.
Při pohledu z vysočanské estakáda je zřejmé, že nádražní budova žádným architektonickým unikátem není. Severní nástupiště patřilo Turnovské dráze.
Prostředí evokující konec let sedmdesátých...
Celkový pohled na unikátní podzemní vstup na nádraží.
Původní podchod pod severním nástupištěm se zachovalou stopadesát let starou dlažbou.
Přednádražní prostor také rozhodně nepřipomíná důležitý dopravní přístup do širšího centra metropole...
Žádné komentáře:
Okomentovat