Ibsenova NORA v režii Jana
Nebeského, Divadlo Pod Palmovkou
11.4.2018, v roli Nory Tereza Dočkalová oceněná Cenou Thalie za rok 2017.
(Před závorku je třeba vytknout obecné konstatování:
nezávisle na sobě jsme si s Klárou v prvních minutách libeňské
inscenace uvědomili, že nám už ta divadelní alternativa, všichni ti Fričové, Lantové,
Puchmajerové, divadla X10, performance v Drive House, Mikulášci, loutkárny
pro dospělé, Relikty hmyzu, Ojebadi, laureáti všech těch Prostějovů a Písků…
prostě že nám tahle postmoderní parta úplně ohnula vnímání divadelnosti, a jak
hned na začátku nelítá někdo nahatej, nebo na jevišti nestojí nikdo
v popelnici, začínáme zívat…. A to jsme šli na Nebeského! Ale ten je mazanej, pověstný řemen záhy naskočil.)
Moje třetí Nora… Ta první mně notně otrávila, a tehdy nás to
představení v Rokoku názorově rozdělilo: Klára soustředěná na Lenku
Vlasákovou prožívala Nořiny osudy v kleci domečku pro panenky, mě
rozčiloval Štěpničkův Helmer a hlavně Štěpánkův doktor Rank. Pamatuji se, že
jsem tehdy mámě, která Ibsena miluje, do telefonu říkal, že nechápu, proč se
tohle vyšeptalé téma ještě inscenuje. Dnes bych to řekl jinak – proč se TAKTO
inscenuje…
Podruhé? To byla pecka brněnského Divadla v 7 a půl a
Pitínského Nora odehraná jako jeden velkej fofr v hranatém dřevotřískovém tunelu.
Samozřejmě jsme prožívali hlavně Honzu Grundmana, skvělého doktora Ranka (jméno
Václava Neužila jako Helmera nám tehdy vůbec nic neřeklo!). Inscenaci jsem vnímal
spíše v kontrastu Rankovy osobní tragédie a pragmatického Helmerova konzumování
světa. Dva přátelé po svém zamilovaní do stejné ženy. Věčný průšvih nenaplněné
lásky kontra „blbě se zamilovat“. A nakonec nejde vlastně ani o ten dlužní úpis…
Pod Palmovkou šel Nebeský až na dřeň. Nemaže se s tím a
pere to do diváka napřímo – Nořina naivita hraničící s blbostí, vztah jejího
muže s doktorem hraničící s homosexualitou, předvedené násilí hraničící s
masakrem… Na začátku na strohou scénu přicupitá panenka v růžovém barbínkovském
kabátku, ke které se s despektem chová i komorná, aby se postupně měnila „v
sebe“, nenalíčenou, poničenou ženu. Přerod z hračky, jejímž jediným
hříchem jsou tajně chroustané laskonky. Taková kravina, ale i ty laskonky musí
s vypětím veškeré jednoduché konspirace tajit před „milujícím“ Helmerem.
Bože, kolik v hledišti přítomných žen se v té jednoduché metafoře
muselo poznat!... Samozřejmě nelze předpokládat, že by se naopak poznalo některé
mačistické hovado.
Nebeský se nepáře ani s nějakým metaforickým vyjádřením
toho „láskyplného“ trojúhelníku – na jevišti se málem odehraje erotická scéna,
v níž se všichni tři vzájemně propletou. A zatímco v pozadí si Helmer
užívá masáž prováděnou Rankem, Nora vpředu propadá zoufalství. Na dřeň jde Nebeský
i v řešení nesnadno uvěřitelného přerodu z barbíny v ženu. Volí odporné
fyzické násilí, o skvělou Terezu Dočkalovou má divák chvílemi upřímné obavy,
zda dožije konce představení ve zdraví.
Mám s tím přerodem z blbky v ženu problém.
Snad kdyby Rank byl ve své lásce důslednější, kdyby kontrast těch dvou mužů
obhájil Nořino prozření, rád bych na ten špek skočil. Nepředpokládám, že Nebeský
by si tuto obtíž dnešního genderově uvědomělého diváka nepřipouštěl. A tak nejspíše proto se v závěru hry vyhnul demonstrativním odchodům. Všichni přece vědí,
že Nora odejde od Helmera i od dětí… Co s tím? A tak zazní píseň! Opravdu!
Na dva mikrofony, dojemný cajdák!! A – světe zboř se – ono to funguje! Jestli
je to zneužití popkultury, nebo naopak alternativa jak prase? Najednou jsem to
neřešil, sedělo to, jak pověstná zadel na hrnec.
Jo, je to fajn, Praha je plná skvělého divadla! Fajn není to,
že i když dáváme několik představení týdně, mraky krásných inscenací nám
utíkají! A to se ještě tváříme, že za hranicemi Velké Prahy jsou jen kina…
Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .
OdpovědětVymazat