čtvrtek 8. září 2016

Glosa kotelnická


Běhounkovu Akci L jsem četl už někdy v páté třídě, a pak už to šlo - přelouskal jsem snad všechny sci-fi knihy z regálů žatecké městské knihovny. Ještě v pozdní pubertě jsme se s Alanem dokázali hodiny a hodiny bavit o knížkách a o tom, co nás čeká a nemine. Mimo jiné si velice dobře pamatuji na povídku, ve které manželé posedávají před domem a pozorují rostoucí strom, jenž pomalu, ale jistě demoluje zdi jejich obydlí. Vzpomínají na bývalé sousedy, kteří se přes přísný zákaz odvážili topit dřevem, a tak zmizeli kdesi v nápravných táborech. Ti manželé věděli, že až dům pod tlakem stromu pukne, budou zelenou policií odsunuti do obytné kolonie. Zároveň věděli, že ublíží-li stromu, budou krutě potrestáni. Bavili jsme se o té povídce s ironickým odstupem. Byli jsme si jisti, že se dožijeme letů na Mars, prvního blízkého setkání třetího druhu, osídlení Měsíce, nebo atomové války a malevilského přežívání kdesi v podkrušnohorských dolech. Stejně tak jsme si byli jisti, že podobné povídky o stromu a topení dřívím jsou jen literární nadsázkou. I v té iracionální době vrcholící normalizace nám taková míra iracionality připadala mimo veškerá přijatelná rozumová měřítka.

Nedočkám se letů na Mars ani osídlení Měsíce, a sobecky doufám, že další světový konflikt počká ještě dvacet třicet let. Dočkal jsem se ovšem zelené policie, dočkal jsem se toho, že státní represívní moc mi může kdykoliv vniknout do bytu pod záminkou kontroly vytápění. Koho bude za pár let zajímat, že žádný kotel nemám. Vždyť tak to přeci chodí - už dnes jsem hlídán stovkami kamer, stát mě sleduje v mnoha registrech (vím, o čem mluvím!), a bůhvíkdo poslouchá mé telefonické rozhovory (a samozřejmě i tento text analyzuje nějaký robot, ale tady jsem aspoň dobrovolně).

Zažíváme každodenně desítky a desítky situací, které by nám ještě před pár lety připadaly absurdní, možná bychom si je ani nedokázali představit. Užíváme si technologií, o kterých jsme ještě před pár lety četli, a vedle nichž představy Běhounků vypadají opravdu dětsky a úsměvně. Ještě před dvaceti lety jsem neměl doma pevnou linku, dnes se Fašoun vyfotí na floridské pláži a já mu to vzápětí lajknu. Nedávno jsem uklízel šuplík a našel pár let starý analogový fotoaparát. Ještě v něm byl film, a nejspíše se nikdy nedozvím, co je na těch sedmi zmáčknutých snímcích! Mávnul jsem nad tím rukou, protože na cloudu mám tisíce automaticky zálohovaných fotek, kterými se těžko kdy bude někdo probírat.

A uvnitř tohoto technologického fofru se pohybujeme na tenkém rozhraní mezi svobodou a ne-svobodou. Mezi „my“ a „já“. Mezi tím, co je dobré pro všechny, a co (jenom?) pro tebe. Na jedné straně běháme s družicí, jak s nafukovacím balonkem nad hlavou, na druhé straně hrnem do nakladače uhelkou mostecký ořech a uhelný prach. Opálení z Martiniku dýcháme kašovitý vzduch ve stráni nad sousedovic chalupou vybavenou starým kotlem a spořivým sousedem… A tak námi vyslaní zákonodárci rozhodli, že tu družici nejlépe doženeme tím, že sousedovi vyrazíme zabarikádované dveře a za ty pálené petky jej pořádně zmasíme! Padesát tisíc pokuta a ještě po čuni! Hajzlovi!

A tak v tomto smyslu budu pořád tím zapšklým pravičákem s nohama v raných devadesátých. Protože cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly. Protože levicové inženýrství je na dvě věci. Protože stokrát mi mohou být sympatické dílčí kroky levicové vlády (nejsou!), ale ještě stokrát víc mě bolí křivení přirozené normálnosti a deptání našich svobodných duší. Protože udávat se nemá, ale hlásit, sousede, hlásit se to musí!  Takže jde jen o to, jak moc jsme si prostřednictvím levičáckých všeználků zase zakadili ten mizející prostor individuální volnosti a svobody. Jde o to, že sice dýcháme o pisl čistější vzduch, ale stejně lapáme po dechu…


Praha, 8.9.2016

Žádné komentáře:

Okomentovat