Vzpourou hladových deprivantů by se dala nazvat letošní vítězná
revoluce seminaristů proti hromadnému stravování. On vůbec ten nápad vydávat
jídlo z várnic ve stanu od počátku vypadal dost mimoidně. Je zvláštní, že
hronovským organizátorům to zvláštní nepřišlo. Blbý je, že zvláštní jim
nepřišla ani očekávatelná kvalita jídla – jak napsali revolucionáři: syrovou
rýži, štěrkové rizoto a bezmasé maso si rozvracet nedáme! Zaplatils předem, tak
žvýkej! Inu, jeden ze symptomů svědčících o tom, že Hronov je národní přehlídce
už několik let příliš těsný.
Před dvěma lety jsem se pustil do disputace s mně velmi milou
Alenou Zemančíkovou. Naše třenice (o níž se paní Alena nejspíše nedozvěděla!)
se týkala její teze, že ódeesácký kapitalismus v Hronově selhal. Letos byl
termín modifikován na selhavší český kapitalismus (no bodejť by
v i-netovém Referendu tuhle tezi nerozmázli přes několik nadpisů!). Paní
Alena je velice moudrá dáma, navíc má bezesporu pravdu v tom, že
iracionální odpor domorodců proti festivalu je pro nás, natěšené návštěvníky
Hronova, velice iritující. Ovšem vinit z hronovského úpadku jakýsi český
kapitalismus (to zní jako lidová demokracie!), to mně, přesvědčenému
objektivistovi, připadá víc než přitažené za vlasy.
Kapitalismus funguje v Hronově, jako kdekoliv jinde. Ovšem
zatímco v Karlíně prodáte i namazaný chleba s máslem, a
v Krymské k tomu chlebu ještě přidáte hipsterský příběh,
v Hronově, zapadlém újezdě tisíc verst od Stolice, to klopotné úsilí a
upachtěná snaha vzbuzuje tu soucit, tu pobavený úsměv. A tak plandáte mezi
ochotnou a usměvavou obsluhou v Čapkárně trpělivě čekající, až dopijete
devátou lahev sektu, a otrávenou prodavačkou v pekárně nadávající na
frontu, která by se bez festivalu nevytvořila. Blanice, která dorazila po
několikaleté přestávce, se hodně divila, proč pořád dřepíme v Čapkárně a
nevyrazíme někam jinam. Ale kam??
Prastará Hulcova představa o pouličním divadle doprovázejícím
oficiální program známá jako Hron-Off se časem podivně zmršila do jakýchsi
lidových slavností, kterými ve funkci vytrvalá paní starostka chlácholí
spoluobčany. Pamatuji liduprázdný park, ve kterém jsme kdysi trávili krásný čas
v disputacích s K., pozorujíce hloučky seminaristů a hartusíce na
starostku, proč do parku nepřizve alespoň jeden stánek s párky a pivem…
Dvě tři sezóny se pak v parku objevovala ojedinělá divadelní produkce –
pamatuji třeba legendární představení Vajce pražských Vosto5 i Bílé divadlo
z Ostravy. Poslední roky jsou tzv. doprovodným programem divadelního
festivalu rockové či folkové festivaly místních kapel či obdobná obskurní
vystoupení. Park Aloise Jiráska je zaplněn stánky všeho druhu a hloučky
zadumaných či trénujících seminaristů vystřídala místní omladina trénující
konzumaci a opilecký řev. A hned má domorodec další důvod nemít rád festival,
protože je to jenom bordel.
A tak až na ten kolaps českého kapitalismu nejde s Alenou
Zemančíkovou nesouhlasit. Ten podivný pocit, že nejsme v Hronově vítáni,
nenapraví ani trička hronovských techniků s nápisem „Máme rádi Jiráskův
Hronov“, ani pofňukávání paní starostky. Národní vrcholné mezidruhové přehlídce
amatérského divadla je prostě Hronov dávno malý. Mnozí si to již přiznali.
Jedním z důvodů hronovského kapitalistického klopýtání je to, že se
v posledních letech toto zapadlé městečko stalo fakticky předměstím
Náchoda. Moc by to dřelo, pokud by se Jiráskův Hronov posunul o pár kilometrů?
Asi jo…. Tak naskle příští rok. A neobjednávejte si stravu! Kdo ví, co
hronovští vymyslí tentokrát!
Hronov - Praha, 9.8.2016
Žádné komentáře:
Okomentovat