neděle 29. září 2013

Můj první trek

    Asi jako každý mám několik izolovaných záblesků vzpomínek, které se vynořují z šera dávnověku mého časného dětství. Vidím sestřenici, jak stojí s rozpaženýma rukama před jejich chatou ve stínu dávno pokácených stromů. Pamatuji si ten pocit nespravedlnosti, kdy mi jakási holčička ve školce odmítla dát bonbón se zdůvodněním, že se mnou zrovna nemluví. Zcela přesně si vybavuji chuť suchého rohlíku přikusovaného k rajčeti na koupališti, kde jsem s mámou trávíval prázdninové dny. Vidím se, jak běžím po schodech v parku pod Kněžskou bránou naproti tátovi, který se vrací z práce. Do detailu bych uměl popsat palubní desku našeho prvního moskviče, protože táta mě vozíval na předním sedadle netuše nic o bezpečnostních pásech, natož o bezpečnostních dětských sedačkách. Z předního sedadla jsem samozřejmě viděl jenom tu palubní desku, jsa za ní ručičkama při jízdě zavěšen… Pochopitelně nejsem schopen takové záblesky časově seřadit. Ovšem takřka jist jsem si svou první ucelenou, dějovou vzpomínkou. Mým prvním trekem.

    Coby malý předškolák jsem trávil prázdninové dny s matkou učitelkou doma. Starší bratr byl s babičkou na chatě. Já na to byl moc malý, a máma na to zase neměla nervy. Se svou tchyní trávila mimo prázdniny každý večer. Nejdříve ve starém společném bytě, poté před televizí, když nás armáda vystěhovala z bývalého služebního bytu dědečka bankéře do vojenského panelákového 2+1 a babičku do vedlejší garsoniéry (v našem paneláku jsme byli jediná nevojenská partaj, takže všichni moji kamarádi se rekrutovali z rodin prokádrovaných pilotů, techniků… prostě lampasáků). Na chatu jsme vyráželi až společně s tátou každý pátek (tedy přesněji řečeno: zpočátku každou sobotu – ano, já ještě pamatuji pracovní soboty!!). Dobu do odjezdu jsem trávil s ostatními dětmi, věřte nevěřte, před barákem. Tehdejší žatecké Podměstí bylo podivným územím – první paneláky v Zahradách a na Ostrově byly dostavěné, ale pořád tu byla rumiště na místě původních staveb v sousedství dávných zahrad zarostlých lány kopřiv a džunglí černého bezu, či opuštěné plochy kočičích hlav bývalého Okurkového náměstí již bez okolních domů. Samozřejmě, že to byl prostor pro mnohá klukovská dobrodružství. A taky lovecké výpravy! Jejich cílem tehdy byly především stáda zdivočelých a dravých hlemýžďů. Jako úplný prcek jsem starším klukům záviděl jejich krabice plné šneků. Takže když jsem se po jednom pátečním letním dešti nachomýtl k plánování výpravy do dalekých krajů na druhé straně ulice, prostě jsem neodolal. Výprava vyrazila směrem ke křižovatce na Nákladní ulici. Kraj za touto ulicí, to pro mne byla daleká cizina (je to asi dvě stě metrů od našeho tehdejšího bytu). Už jenom přejít přes silnici, to pro mne byla neskutečná výzva. Nebezpečí tkvělo ve skutečnosti, že tudy projíždělo auto snad každých deset minut – Nákladní ulice byla tehdy tranzitem pro auta ze státní silnice Most – Plzeň! Po překonání nebezpečné ulice jsme se octli v parku a stoupali po nekonečném schodišti vedoucím ke Kněžské bráně. Po chvíli se několik nejodvážnějších oddělilo a opatrně vstoupilo na zarostlou parcelu s ruinami dříve zde stojícího domu.  Nemohlo to trvat dlouho, kluci přinesli jen pár šneků. Ale mně se strašně ulevilo, když starší z kluků rozhodli, že se vrátíme zpátky. A to přestože se nezdálo, že bychom cíle výpravy – ulovit co nejvíce šneků – dosáhli.

   Celá výprava nemohla trvat déle, než třicet minut. Maximálně hodinu! Pro mne to ale tenkrát bylo obrovské dobrodružství. Přesně si vybavuji tu rozechvělost a nervozitu z nepovolené akce. Na druhou stranu si také pamatuji, že už tehdy mě překvapila reakce mé mámy. Auto už bylo naložené a připravené k odjezdu na chatu, jenom já nikde. Oprávněně jsem čekal malér a výčitky. Máma ale jen řekla – kde jsi tak dlouho, už na tebe čekáme... A to bylo vše! Což zcela degradovalo celé dobrodružství na úroveň historicky nevýznamné epizody!!

P.S. Je třeba odhaliti, že věk účastníků výpravy se pohyboval od čtyř do šesti let.

Praha, 12.8.2013

Žádné komentáře:

Okomentovat