neděle 29. září 2013

Volební ťukes


    Když jsem na jaře v roce 1994 připravoval komunální volební program pro místní organizaci své strany, dával jsem si velice záležet. Snažil jsem se vybalancovat obecné sliby s konkrétními záměry, které jsme se stranickými kolegy chtěli v našem městě realizovat. Již tehdy mi bylo jasné, že po volbách dojde k řadě změn, protože se budeme muset dohadovat s klukama a holkama z jiné party. Ale… prostě jsem se velice upřímně snažil, aby se náš případný volič o našich záměrech dozvěděl co nejvíce. Program byl poté na čtyři strany, ale ještě se krásně vešel do naší předvolební skládačky.

    Pár dní po vytištění volebních materiálů jsem se sešel s předsedou sesterské organizace z okresního města. Jejich předvolební skládačka obsahovalo v podstatě jen několik izolovaných volebních hesel, jakýchsi výkřiků, pomíchaně uvádějících obecné proklamace s konkrétními investičními záměry. Velice opatrně jsem se jal kritizovat to, co jsem považoval za intelektuální nedostatečnost svých stranických kolegů. Tehdy se mi dostalo vysvětlení, se kterým jsem se dodnes nesmířil – voliče nezajímá volební program, volič tomu v podstatě nerozumí, a nakonec se stejně rozhodne podle nějaké dílčí jednotlivosti – sympatii k lídrovi, vytrženému heslu… Byl jsem mlád a odmítal jsem na tuto tezi přistoupit. Nakonec ani teď, věkovitě rozkošatěn, se nemůžu s takovým přístupem smířit. A to přestože vím, že jsem se tehdy mýlil já.

    Letošní předčasné volby však dovedly tehdejší názor lounských přátel k absolutní dokonalosti. Abych nekřivdil partajím – ty se očividně snaží nabídnout veřejnosti nějaké programy. Ovšem čím dál hloupější nosiči informací, tedy novináři, z voleb udělali jakési závody, nebo něco na způsob volby královny krásy… Slavná komička Kalousek tu stojí proti asijské krásce Okamurovi. Sobotka potají sděluje reportérům, že Mynář si špatně holí nohy. A Němcová se brání, že v rozporu s pravidly rozhodně nepodstoupila plastiku prsou, jak o ní roznáší ta rudovlasá svině Filip. Na titulní straně nejen bulvárních novin lze najít fotky z nácviku promenády, na kterém si vjely do vlasů slečna Liška a slečna Bursík. Zmalovaná královna diskoték Andrejka Babiš kálí na všechny a lehce levicově naladěný městský liberál si na zeď lepí vtipně kolorovanou fotografii venkovské katolické princezny ze Švarcenbergu…

    Honzo Kernere, promiň, tehdy v tom roce 1994 jsem Ti hodně křivdil!!

Praha, 10.9.2013

Žádné komentáře:

Okomentovat