Svého času málokdo neměl povědomost o divadelní hře
Nahniličko. V éře Doubravky Svobodové mělo tuto hru řadu let na programu
Divadlo Na Zábradlí. Autorem, protagonistou a nejspíše i režisérem byl Jan
Kraus. Hra byla velice populární, kompanie Jana Krause, Ivany Chýlkové a
dalších s ní slavila úspěch nejenom ve Stolici, ale uvedla ji na mnoha
venkovských jevištích. Jan Kraus tak pravděpodobně získal jistotu o kvalitě své
hry, takže její vykázání z divadla Na Zábradlí bylo provázeno celkem
nevrlou až vzteklou páně Krausovou reakcí.
Také my
s Klárou jsme se tehdy rozhodli tento několikaletý hit pražských scén
shlédnout. No, nebudu to protahovat, ta hra se mi vůbec nelíbila a její námět
či zápletka by dle mého názoru neutáhla ani hodinovou televizní inscenaci.
Jenže počátkem tisíciletí prostě Kraus letěl, a tak jsem si rozpor mezi záměrem
mistra a mým vnímáním vysvětlil vlastní intelektuální nedostatečností.
Ve stejné
době již byl Jan Kraus více než herec znám jako vtipný a pohotový moderátor
svých talk show. Sledoval jsem je rád, bavila mne ta mírně sarkastická póza
hlavního protagonisty. Na své hosty byl připraven, a pokud ne, tak to alespoň
nebylo poznat. Než se Kraus dopracoval k čisté verzi klasické Late Night
Show, byl součástí jeho pořadů vždy nějaký nápad, který rozhovory s hosty
ozvláštňoval. Z nápadů nakonec zbyla jen červená pohovka, bohužel, i
Krausova pověstná pohotovost se kamsi vytratila. A opět – zpočátku jsem „naše“
míjení přisuzoval vlastní intelektuální nedostatečnosti. Jeden čas jsem
Krausovy pořady přestal zcela sledovat. Když jsem tak po čase znovu přepnul
program, byl jsem nepříjemně překvapen – z vtipného a pohotového Krause se
stal sebestředný nesoustředěný jájínek neschopný minimální empatie k hostu.
Postupně se tak ze sledování Krausovy talk show stala soutěž o nejzajímavější
nepoloženou otázku. Možná za to může i necitlivý střih, ale nelze si
nevšimnout, že pozvaní hosté mají čím dál méně prostoru na odpovědi, nervózní
skákání do řeči kamuflované křečovitým humorem je možná horší než tazatelova
bezradnost. Není snad jiného talk-showmana, který by s tak nezaměnitelnou
jistotou dokázal utnout hosta v okamžiku, kdy rozhovor je nejzajímavější.
Ale co, pořad má svou jistě nemalou sledovanost, a lidé jako já, kterým
zbytnělé ego bývalé hvězdy vadí, si už našli jinou zábavu.
Ale
rozhovor s mým oblíbeným novinářem Tomášem Poláčkem jsem si nemohl nechat
ujít. Poláček je jeden z posledních pop-reportérů a novinářů, co se nebojí
vyslovit podiv nad permanentní nespokojeností stále stejného okruhu stejných
celebrit, sebevědomě po okraj naplněných jistotou, že jejich názor je pro
ostatní tím zásadním a nejdůležitějším. Když už jsem u toho – již řadu let mne
udivuje, jak omezený (myšleno rozsahem i intelektuálně) okruh herců, pěvců,
rejžů a jim podobných je opakovaně oslovován línými novináři s žádostí o
vyjádření na jakékoliv téma. Ještě nikdy jsem nečetl, že by dotyčný odpověděl –
ale to je velice komplexní téma, kterým jsem se do hloubky nezabýval, takže můj
názor by byl určitě zjednodušený a zavádějící. Proč by měl být názor ctihodného
pana Svěráka třeba na aktuální politickou situaci směroplatnější, než názor
pekaře? Pan Svěrák, kterého za jeho umělecký vklad upřímně obdivuji a mám rád,
žije mnoho let ve skleněné věži plné obdobných intelektuálů, jeho příjmová
struktura (nejen výší!!) je totálně odlišná od struktury příjmů drobného
živnostníka či zaměstnance. Jeho osobní
zkušenost s fungováním státu, zdravotnictvím, školstvím, úřady atd. přece
je logicky zcela odlišná! Nezlobím se na to za něj, je v tom nevinně, leč
jeho vnímání reality je jistě podstatně odlišné od vnímání pekařova…
Zpátky
k Poláčkovi. Ten před nějakým časem zařadil Jana Krause mezi další
„traviče studní“. Pod tímto označením si představme každého intelektuála, na
jehož slova sice nedošlo, ale i když je takový travič chycen za ruku, dál si
mele svou – viz jeden z posledních Krausových výroků z úvodu pořadu –
v Česku máme „jakobydemokracii“. Samozřejmě, že střih udělal své, a tak Poláček
vyšel v TV jako úplný pitomec. Naopak psaný záznam rozhovoru
v příloze MF Dnes udělal pitomce zase z Krause. To se dalo čekat a
netřeba se nad tím rozčilovat. Co mně tedy vadí? Ta nehorázná Krausova
zjednodušení – Poláček je podle něj zbabělec, když není kritický ke všemu, ke
všem a v každém okamžiku. Protože on, Kraus, je hrdina, který tepe a tepe
a tím posouvá vývoj kupředu. Podle mého názoru je to podstatně jinak – Kraus si
na tom svém „tepání“ vybudoval kariéru, svůj okruh diváků, svou tržní hodnotu.
A tak tepe, i kdyby na chleba nebylo. Nějak nezaregistroval, že se se svým
tepáním řadí k mainstreamu české bavičské scény, ke kalnému proudu pražské
kavárna nasrané vždy a na vše. To není žádná odvaha, to je právě zbabělost
postavit se proti proudu a říct nahlas svůj názor. Protože tepání, na to
vlastnictví názoru nikdo nepotřebuje.
Praha, 12.9.2013
Vidíte, a já jsem si myslela, že se mi to s tím Krausem zdá a také jsem to přikládala své intelektuální nedostatečnosti a konstantnímu "mimoňovství". Tak teď už vím, že jsem minimálně dva.
OdpovědětVymazat