neděle 29. září 2013

Vidlák v Praze

    Než zde vypustím několik svých vtipných poznámek na adresu návštěvníků z countrylandu ve Stolici, musím zdůraznit, že sám jsem „Sláma z bot“ přivandrovalá z českého západního pohraničí do pražských Vysočan. Čímž jsem si zase moc nepomohl, anóbrž Vysočany se jen ztěžka a zdlouhavě zbavují nádechu zapomenuté tovární periférie (Vysočanům, Libni, zdaleka se vyhni!!). Na druhou stranu patřím k těm, kteří již od raného dětství Prahu upřímně a nekonečně milují. Dokonce mi matně v paměti probleskuje prastará vzpomínka na cestu parním vlakem do Prahy, na kterou mne vzala babička Jarmila. Pamatuji si, jak při přejezdu Negrelliho viaduktu mávala bílým kapesníkem do oken tehdejšího karlínského bytu tety Libky. A ještě si vybavuji interiér vlečného vozu zvaného Krasin za starou tramvají (snad T3?). Po letech jsem v dobách gymnaziálních studií s naším ilegálním KK 5 (Kulturní klub 5) podnikl řadu tematických výprav, které jsme s kamarády vždy pečlivě připravovali a plánovali (zpravidla u piva v tehdy populární žatecké restauraci Družba). Naše cesty měly své názvy – Za Prahou gotickou, Za Prahou barokní… Vedle historických památek jsme objevovali i jiné krásy hlavního města – hospodu U Pešků, vinárnu U housliček, U palcátu (krátce po Listopadu uzavřenou), proslulou pivnici U malvaze, z níž je dnes turistická zcela zaměnitelná občerstvovna, atd. atd.

    I po příchodu do Prahy jsem pokračoval ve svých toulkách milovaným městem. Klára tehdy trávila spoustu víkendů na firemních akcích a kongresech. Takže v sobotu ráno jsem vyrazil a do večera se toulal. Stihl jsem „objevit“ spoustu míst, zákoutí, hospod, starých kinosálů, které s postupem rozvoje kapitalismu (chvála Bohu za něj!) mizely do nenávratna. Tak se postupně z ulic ztrácela věkovitá dřevěná lešení chránící chodce před padající omítkou, ale s nimi se propadly do zapomnění také tajemné pasáže i průchody, setřen byl stínadlovský nádech zapadlých uliček Starého Města i Malé Strany. Snad nejhůře jsem nesl totální zničení mé oblíbené hospody U krále brabantského pod Novými zámeckými schody. Kdysi jsem tu v patře nad hospodou přespal s kámošem Vítkem u dámy v letech, ke které jsme si přisedli u Bonyho. Bylo to 30.dubna 1985, následujícího dne jsme oslavili 1. máj v také již zmizelé hospodě Na Kampě. Seděl jsem zde s vyvalenýma očima, naproti mně šedivý kapitán pražské paroplavby ve sváteční uniformě, vedle naondulovaná dáma s psíkem u x-tého piva, prostě figurky z Kampy. Král brabantský byl potom několik let mým pevným záchytným bodem. Seděl jsem tu s tátou při jeho poslední návštěvě Prahy, odtud jsme volali jeho kamarádovi Zdeňkovi, abychom se sešli v černém pivovaru U Tomáše (kde se dávno nevařilo pivo, což je fuk, protože i tato hospoda zasyčela pod tlakem doby). Stavoval jsem se tady i se svou Terezkou, když jsme opuštěně a smutně scházívali z Petřína na Karlův most. Myslím, že ráda to tady měla i Klára – zelňačka, hermelín, plzeň, nebylo cesty okolo, abychom se tu spolu nezastavili. A nelze zapomenout na ten večer, kdy Pumpído s Martínkem přivezli dýdžejku Dashu – tolik srandy už těžko kdy zažiju. No, pak ta ukradená lahev v Malostranské besedě, ale i to Dasha ustála s totálním nadhledem!! Dnes je tu místo nádherné hospody prazvláštní děsuplný debilní prostor pro německé a ruské turisty. Doufám, že toho majitele budou čerti píchat!!

    A jak je to tedy s těmi senochrupy? Ano, trochu jsem odbočil, známí tomu říkají „Burmova odbočka“…  Za ta léta jsem si vytvořil hitparádu typického chování vidláka v Praze (prosím všechny vidláky, aby toto označení akceptovali s úsměvem a pochopením):

    Na prvním místě se v poslední době usadilo sveřepé a opakované mačkání tlačítka otevírání dveří v metru. Je třeba zdůraznit, že tohoto přehmatu se dopouštějí i pražáci, čemuž nerozumím, nebo naopak rozumím, postřehnu-li výraz jejich tváře ilustrující dosažení „maximálního“ intelektuálního levelu.  Je-li třeba lehkého dotyku k otevření dveří, tlačítko svítí. Po stisknutí začne blikat. Pokud tlačítko nesvítí, ani opakované mačkání jej nerozzáří, dveře jsou otevřeny automaticky všechny. Již několikrát mne dojalo, když za mnou stojící osoba mi dala najevo svou mentální převahu, když se kolem mne složitě natočila, aby „za mne“, nereagujícího, mohla stlačit tlačítko na dveřích. Vždy jistě cítí silné zadostiučinění, jak to zase ukázala nějakému nýmandovi. Jen já vím své, tedy kdo, komu a co ukázal…

    Druhé místo patří také metru! Jedná se o dobíhání rozjíždějícího se vlaku metra. Kdysi mi jeden pražák dal radu – metro se nikdy nedobíhá!  Já se této rady držím. Dobíhat se dal vlak (motorový! kdo zkusil naskočit do elektrického vlaku, vzápětí zjistil, že se dopustil chyby – elektrický vlak má totiž neskutečný odpich!!). Vždycky si na tuto radu vzpomenu, když vidím běžící postavy dobíhající očividně a hlavně slyšitelně odjíždějící metro. Pokaždé mám chuť křiknout – rychleji, rychleji, chyťte se za kliku (připomínám pro jistotu – vlak metra samozřejmě žádnou klikou nedisponuje)!!

    Na třetí místo řadím několikerou zkušenost s podáváním tatarského bifteku. Ta hrůza v očích, když jest hostu z venkova podán namíchaný tatarák! To musí být nějaký podvod! Kuchař chtěl nejspíše ušetřit kečup a sojovou omáčku, jinak by to nepatlal dohromady! Protože po několika zkušenostech takovou reakci očekávám, ještě dnes pro jistotu upozorňuji – bacha, víš, že ten tatarák dostaneš namíchaný?!

    Že bych nenašel žádný příklad z oblasti, která je v souvislosti s venkovanem v Praze zmiňována nejčastěji? Tedy orientace a chování řidičů v pražském provozu? Nevím, nezdá se mi, že by řidiči s nepražskou SPZ jezdili nějak výrazně hůře, než ta pražská namyšlená hovada! Ano, čas od času před sebe pouštím nějakou tu škodovku, protože řidič do poslední chvíle netušil, že stojí ve špatném jízdním pruhu. Na tom ale není nic zvláštního – podvakráte jsem projížděl napříč Paříží, díky ohleduplnosti místních chauffeurs mi hrozila větší havárie jen jednou! Ale přece jen – přesunuji-li se ulicí se souběžnými jízdními pruhy, dávám si pozor, zda vedle mne neřídí automobil mladá žena, či na autě není venkovská SPZ. V takovém případě prudce vzrůstá nebezpečí vybočení z jízdního pruhu na každé křižovatce či v každé zatáčce!

    Všude je daleko! Jak vysvětlit venkovanovi, že na Zličíně prostě rychleji být nemůže, přestože je pořád ve stejném městě? Že se musí ujet 15 km, což jejich autobus do okresního města jede skoro hodinu? A to staví jen v pěti vesnicích po cestě?

    Když si tak někdy ve vagonu metra dumám či prohlížím spolucestující, vzpomenu si na jednu cestu metrem spolu s Pumpídem. Ten totiž vypiloval roli vidláka v Praze k dokonalosti. Při každém hlášení příští stanice přistoupil pod schéma linek metra a rozhodným pohybem položil prst na anoncovanou stanici. Poté důležitě a důstojně obrátil hlavu k ostatním cestujícím a nepatrně pokývl…

Praha, 20.8. 2013

Žádné komentáře:

Okomentovat