neděle 29. září 2013

Odjíždíme na chatu


Páteční odjezdy na chatu se pro mne již ve velice raném dětství staly něčím podobným pozdějším plánovaným poplachům ve vojenském útvaru 5772 Líně u Plzně – všichni o poplachu věděli předem, stejně se ale vše odehrávalo v nesnesitelně se opakujícím zmatku a chaosu. Táta pracoval v komunále do půl třetí, a tuším, že navíc v pátek, jako drtivá většina národa, utíkal z práce dříve. Na jeho obranu musím uvést, že v kanceláři sedával dávno před šestou, protože ráno nemohl spát; svoji denní dávku práce pamáka (PaM = oddělení Práce a mzdy) si odbyl někdy do sedmé hodiny ranní. V době, kdy v okolních kancelářích úřednice dopíjely svého prvního turka (turek = standardní a jediná úprava vařené kávy v těch dobách – do skleničky – dodnes nechápu proč by měl být turek ze skleničky lepší než z porcelánu – se nasypaly dvě lžičky zvětralé, v sámošce na zasviněném mlýnku, či lépe řečeno obrovském mlýnu, přepáleně namleté zrnkové kávy jediného druhu ze státního podniku „Balírny obchodu“, někdo rovnou přisypal spíše více než méně krystalového cukru (hořký se ten podivný roztok nedal moc pít) a poté zalil nepříliš vřelou vodou z ponorného vařiče). Takže v době, kdy v ranním šeru úřednice dosrkaly tento prapodivný rituální nápoj (starší pamatují tu pověstnou větu: Dáš si kafe?), táta ve svém károvaném saku přecházel Hošťálkovo náměstí směrem k hotelu Družba (dříve Stalingrad, ještě dříve Hanslik). Tento kdysi honosný podnik pamatující předválečnou chmelovou slávu a poválečný pobyt izraelských pilotů se v těch dobách ještě stále chlubil důstojnou hotelovou restaurací s nezbytnou šatnou a šatnářkou, sálem obloženým dýhovanými deskami a zrcadly, výčepem ukrytým za tajemnými zadními dveřmi. Až v pozdním jinošském věku jsem do zadního výčepu s otcem zavítal, do té doby to pro mne byla tajemná jeskyně, kam směli vstoupit jen pečlivě vybraní vyvolenci. Táta zde s těmi vyvolenci (popeláři, dělníky z technických služeb, číšníky, jimž ještě nezačala šichta) od rána vysedával a popíjel pivo. Netvrdím, že to bylo denně, a už vůbec ne v pátek.

    Protože v pátek se odjíždělo na chatu! Do svých čtrnácti let jsem s odjezdy neměl sebemenší problém – v rodném Žatci nebylo jiného povyražení, možná nedělní pohádka v loutkovém divadle Jitřenka, ta mě ale stejně nezajímala. Na chatě jsem měl klid, nemusel jsem cvičit na klavír a do nedělního večera a psaní domácích úkolů bylo daleko. Se vstupem na gympl se vše změnilo. Jednou jsem doma řekl, že se mi na chatu nechce a moje racionální matka odvětila – tak nejezdi. A příštích pět let jsem se na chatě neukázal. Na celém víkendu byl odjezd tím nejkritičtějším okamžikem. Mohutná vlna nervozity se vlila do celého bytu už v okamžiku, kdy otec cholerik o patro níže otevíral domovní dveře. Máma byla vycvičená, takže mívávala zabaleno – většinu věcí v různých síťovkách, později igelitových taškách, což tátu přivádělo k hysterickým záchvatům (i mne dnes děsí, když Klára zabalí věci do padesáti tašek)! Pomáhal jsem mu tu hromadu věcí nanosit do našeho Moskviče 407 (později 408 a 412!!). Nasedli jsme, a to byla moje oblíbená chvíle!! Čekání na mámu! Až teprve v dospělosti mě mé ženy přesvědčily, že se jedná nejspíše o nějaké spiknutí latentních feministek, protože i já jsem se musel naučit čekat. Tehdy jako malý kluk jsem byl přesvědčen, že to matka dělá tátovi schválně. V prvních minutách otec sedě za volantem jen řval – kde zase je?!? Ovšem s přibývajícím časem se uklidňoval – nic jiného mu ostatně nezbývalo – a když jsme tak mlčky vyčkávali patnáct dvacet minut, byl mírný jak beránek, a v tu chvíli docházelo na pověstnou větu: „Tvá matka má někde doma dobře utajené housle a tajně cvičí!“ Už v těch šesti sedmi letech jsem dokázal ocenit takový vtip – až mnohem později jsem zjistil, že jej táta ukradl tolik u rodičů oblíbenému Miroslavu Horníčkovi.

    A v tom už z prostředního vchodu našeho paneláku vycházela máma v tmavých brýlích milenky v texaskách, jasně červených kalhotách od tety z Paříže, na nohou vietnamky (což je totéž, co dnešní žabky). Její chůze sportovní gymnastky nastupující na žíněnku k předvedení své volné sestavy doprovázel ladný pohyb pravé ruky, ve které nonšalantně nesla převeliké ruské rádio v tehdy moderním dřevěném designu (nosila jej zásadně asymetricky, tedy nedržela jej ve středu držáku, takže jednou došlo k tomu, k čemu dojít muselo – jednostranně zatížené držadlo se prostě urvalo, naštěstí přešikovný táta to zase spravil). V  tu chvíli již vydýchaný otec do ticha kabiny ruského sedanu lakonicky prohlásil: „Tvoje matka je přesvědčena, že se na ni dívá celé sídliště…“.  Máma beze slova nasedla – věděla, že teď už bude klid. Mohli jsme vyrazit.

Praha, 22.8.2013

Žádné komentáře:

Okomentovat