úterý 15. října 2013

Blicí místa

    Když se narodila Lucka, byl jsem extrémně mladým otcem. A při vědomí toho, jak jsem zkomplikoval život rodičům své ženy Jany, jsem se snažil být zcela neviditelným. Takže jsem nikdy nenašel odvahu se například ozvat proti metodám dědy Vlastíka, jimiž se rozhodl odnaučit Lucku kinetóze, nebo-li soustavnému zvracení při jízdě autem. Lucinka tuto obtíž zdědila po mne, takže jsem moc dobře věděl, že proti kinetóze více méně nic nepomůže, vyjma důkladného vyzvracení někdy v polovině jízdy kamkoliv. Vlastík byl šlechtitel chmele, takže nejspíš z toho plynulo jeho přesvědčení, že v tomto smyslu vyšlechtí také Lucku - základní metodou byl soustavný zpěv, který měl zahnat nucení ke zvracení. Výsledkem bylo to, že mimo Lucčiného zvracení nás všechny ještě bolela hlava. Obecná nervozita, která rozhodně Lucce nepomáhala, se již při nástupu do trabanta dala krájet. Když jsme konečně někde za Knovízem museli zastavit, aby Lucka vyhodila obsah žaludku, všem, až na dědu, se mocně ulevilo. Vlastík bral každé zvracení jako osobní prohru a Lucce tak k její kinetóze přibyla slušná frustrace. Bylo by to úsměvné, kdyby se s touto frustrací neprala doteď. Bůh ví, že to za vinu nekladu bývalému tchánovi, ale sobě. Napravit to však už nedovedu.
    Když se narodila Terezka, zařekl jsem se, že podobných chyb se nebudu dopouštět. Cesty s manželčinými rodiči v podstatě vymizely, protože tehdy jsme už cestovali naším Sršáněm. Jana byla rozumná, takže nebylo třeba nijak bojovat o rozumný přístup k řešení problémů se zvracením za jízdy. Když už jsem posléze každý pátek cestoval na chalupu s dcerami sám, dosáhli jsme společně vlastně druhého extrému. Abych přehlušil smutné napětí, které v autě zavládlo při každém odjezdu bez Jany, vymyslel jsem přestávky k nákupu mentosek v konzumu na libočanské návsi. Od Ovčína až do Rokle jsme pak počítali dravce, kteří se tou dobou ve značném množství vraceli na podzimní pole. Když nasněžilo, čímž se razantně zlepšila viditelnost, napočítali jsme na tomto poměrně krátkém úseku i ke třiceti dravcům. Rád bych přidal výčet druhů, ale v těch zahnutých zobácích se bohužel nevyznám. Po sladkostech zákonitě musel přijít ten nejistý tlak v žaludcích mých dcer. Po dvou letech pátečních výjezdů jsme dokázali statisticky vyhodnotit pravděpodobnost vynucené zastávky s určitostí na 90 %! Naše trasa tak byla rámována záchytnými body, kterým jsme říkali "Blicí místa". Při cestě na hory jich bylo méně - Poláky, Petlery... Zpáteční cesta měla své "Vomit Points" Na bojišti před Kláštercem, v Rokli za hospodou či u větrolamu za vesnicí Chbany. Každý akt vyprázdnění jsme provázeli příslušnými komentáři, takže často se stávalo, že z Terezky se draly dávivé zvuky do kterých se mísil hlasitý smích. Velkou hrdinkou bývala Lucka - dovedete si představit tu akci? Terka viděla blížící se blicí místo, vzápětí zvolala: "Zastavit!!", a pak už to šlo ráz na  ráz - Lucka vyběhla z auta, otevřela sestře dveře, upravila jí oblečení tak, aby si jej nepozvracela a už to jelo. Byli jsme takto sehraní, takže já dobíhal k akci jaksi již dodatečně. A dovede si někdo představit, jak asi muselo být Lucince, které bylo stejně zle, do toho držela nejen zvracející sestru, ale i svůj žaludek, aby vydržel celou exekuci, nebo se neobrátil aspoň do doby než oběhnu auto? Prostě hrdinka!
    Tak jo, když už musí být naše cesty lemované blicími místy, tak ať je míjíme s úsměvem a s někým, kdo přetrpí náš problém, i když třeba se zaťatými zuby...
 Praha, Horní Halže 15.10.2013

3 komentáře:

  1. Já jsem blil uz krátce poté, co mi máma dala do ruky hořkou minitabletku Kinedrylu a vodu na zapití... A pamatuju si dodnes zápach zakouřené Škody MB 1000 smíchaný se spáleným benzínem při jízdě s nemluvným a jakoby naštvaným strýcem a tetou na chatu do Nečemic nebo na Nechranickou přehradu. To jsem blil už v Libočanech. Říkali mi, hele řekni to včas, že chceš zastavit, že ti je blbě... A já si říkal- ještě kousek, ještě tuhle zatáčku, ještě tenhle kopec.. A často bylo pozdě. A v autobude jsem záviděl dětem, co seděly na pětce a různě se otáčely a hlučely a smály se., ba si i měnily místa. Já už cítil autobus a natahovalo mě to. Seděl jsem vpředu, hlavu upřenou do směru jízdy, v kapse si držel igelitový pytlík, na který se mě máma opakovaně ptala, zda jsem jej nezapomněl... Pak si táta koupil leninovy sáně, Moskviče 407. Strejda říkal, počkej to bude hrozný, to auto strašně houpe a smrdí benzínem... No a pak to s v tom Moskviči a státou nějak šlo líp. Věděl jsem, že až mi bude blbě, řeknu mu tuto intimitu bez ostychu a on zastaví, bez zjevného nebo i vnitřního "ksichtu"... Bez prodlení, bez poznámky- tady to nejde, no teď ne, počkej ještě, tos´ nemohl říct dřív... Moji kluci nezvraceli. Odblil jsem to v dětství za ně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední zážitek vlastně mám z adolescentního období, kdy jsem doprovázel Janu do Ústí na očkování. Paní za mnou se mě opakovaně ptala, když viděla mojí zdravou barvu, jestli mi není špatně, nabízela bonbony, doslova neodbytně. A mně pak fakt špatně bylo a zachránil mě blíci igeliťák... Alan

      Vymazat
    2. Sakra!! A kde najdu Tvůj blog? Díky!!! Burma

      Vymazat